Page 46 - Årsskrift 2009 fra Historisk Forening Værløse
P. 46

med, at banen fortrængte postruterne og fløde og smør blev flyttet til København
          de enkelte rutebiler fra hovedvejen til og med banens start. Der er ingen grund til
          fra København til sekundære veje, hvor at tro, at transport af mælk via jernba-
          ruterne  ofte  snoede  sig  mellem  langt nen  ikke  ligeledes  fandt  sted  fra  Lille
          flere små landsbyer end tidligere. Derfor Værløse, men kilderne fra arkivet for-
          må Slangerupbanen have påvirket hver- tæller dog ikke noget om dette. Der er
          dagen for de mennesker, der ellers ville kun få foderregnskaber bevaret i vores
          gøre brug af f.eks. postvognen, som med kilder, og der er ikke nok til eventuelt at
          en ringe kapacitet ikke kan have befor- kunne dokumentere en stigning i andre
          dret ret mange personer til og fra Køben- fodertyper,  der  kunne  sandsynliggøre,
          havn.                                   at  der  også  blev  sendt  mælk  med  ba-
          Af  Slangerupbanens  driftsregnskaber nen fra Værløse. Antallet af befordrede
          for årene 1906-1913 fremgår det, at der personer til og fra Farum var fra starten
          allerede  i  1906-1907  blev  transporte- noget  større  end  de  tilsvarende  tal  for
          ret over 16.000 personer til Værløse og Værløse, men i 1912-1913 havde Vær-
          over  18.000  fra Værløse,  hvoraf  langt løse  næsten  indhentet  Farum. Antallet
          den største andel rejste til og fra Køben- af mælkeforpagtere i Lille Værløse for-
          havn. Dette antal steg kraftigt til i 1912- blev, som vi har set tidligere, konstant,
          1913 at omfatte over 27.000 personer til og der skulle da også stadig folk til at
          Værløse og knap 37.000 fra Værløse.  37  indsamle mælken, og sende den af sted
          Uden  dog  at  kende  antallet  af  perso- til hovedstaden.
          ner, der benyttede sig af postvogne og Med  hensyn  til  købmandshandelen  er
          rutebiler,  kan  antallet  umuligt  komme der,  som  vi  har set, ikke  bevaret arki-
          op i nærheden af Slangerupbanens, da valier,  der  i  større  omfang  kan  belyse
          kapaciteten var langt mindre, og det er mængdeforhold  for  køb  og  salg  eller
          derfor tydeligt, at banen blev anvendt af oplyse  om  leverandører.  Til  gengæld
          mange allerede fra starten.             fremgik det af folketællingerne, at der i
          Gårdejer  Niels  Nielsen  fra  Farum  for- anden halvdel af perioden kom en eks-
          tæller i sine erindringer, at lokalbefolk- tra  købmand  til  landsbyen.  Dette  kan
          ningen lidt efter lidt vænnede sig til at være  led  i  den  almindelige  udvikling,
          benytte banen. Mælken blev hver mor- når en landsbys befolkningstal vokser,
          gen  samlet  op  på  stationen  og  kørt  til men  det  kan  omvendt  ikke  afvises,  at
          København  sammen  med  kartofler  og Slangerupbanen kan have påvirket den-
          korn. Kørsel ad landevejen faldt efter- ne udvikling, da leverancerne fra under-
          hånden bort, og handelen hos den hjem- leverandører må være lettet ved banens
          lige  købmand  steg.  Slangerupbanen tilstedeværelse.
          ændrede  således  forholdene  for  mæl- Slangerupbanen har ikke efterladt sig et
          kesalget.  Landmændene  fik  overpris entydigt aftryk på befolkningen i Lille
          for mælken, men fik til gengæld ingen Værløse i starten af 1900-tallet, men er
          skummetmælk retur til at fodre grisene snarere gledet ind i dagligdagen, og ble-
              38
          med.  Det sidste skyldes formodentlig vet en naturlig del af udviklingen mod
          at produktionen af mælkeprodukter som et  mere  industrialiseret  samfund.  Som



                                                44
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51