Page 38 - Årsskrift 2006 fra Historisk Forening Værløse
P. 38
nyde natur, sport og kultur, mens ar- mand i Hareskov og Jonstrup, og køb-
bejde foregår udenfor kommunen. manden i Kirke Værløse igennem
Omkring 94 % af spørgeskemabesva- 2006 har været truet af planer om en
relserne angiver, at de køber dagligva- Netto. Der er således en sammenhæng
rer i Værløse, om end hovedparten til- mellem faciliteter og lokalfølelse.
Værdier – hvorfor bor vi, hvor vi bor?
Foruden fysiske forhold og handlinger
består vores lokale forankring af de
værdier, vi tillægger vores nærområde.
I Værløse er hovedparten enige om, at
naturen er en vigtig - måske endda den
vigtigste - værdi, som man skal hæge
om. Derfor udtrykkes der også bekym-
ring overfor holdningen til naturen
bl.a. i forbindelse med udnyttelsen af
Flyvestation Værløse. En af interview-
personerne siger: ”…har vi samme for-
hold til naturen som i dag, hvor vi hak-
ker 300 m ind her og 300 m ind der i
forhold til de oprindelige planer, så er
vi ude på et skråplan, hvor der ikke er
meget tilbage til sidst.” Ligeledes pe-
ger flere på faren ved at tilbygge kom-
munen for meget og dermed ændre de
grønne kiler.
Informanterne er enige om, at En anden gentagen værdi er Værløses
naturen er en af Værløses største beliggenhed i forhold til København
værdier, der gerne skal bevares i og Hillerød, der gør det let at komme
Furesø kommune. til og fra området og bruge indkøbs-
Foto : Ole Berner, 2006 og kulturmuligheder i omegnen. Kø-
benhavn beskrives i spørgeskemaerne
føjer, at de kun gør en andel af deres hyppigt som mere støjende, men også
indkøb lokalt. Der er dog ingen af be- med flere muligheder. Flere nævner, at
svarelserne, der tyder på, at indkøbene det er rart at bo tæt på København for
er bevidst lokale af anden grund end ”derefter at vende hjem til stilheden
den, at det kan være tidsbesparende. igen.” En anden beskriver København
Interviewpersonerne nuancerer imid- som byen, hvor man arbejder og søger
lertid dette billede. En del svarer, at de kulturelle oplevelser. På den anden
bevidst køber ind lokalt for at støtte de side viser undersøgelsen også, at man i
lokale forretninger. F.eks. fremhæves Værløse ikke ser sig selv som en del af
købmanden i Kirke Værløse som vig- København. Det er med andre ord en
tig for sammenholdet i området, og værdi at ligge tæt på storbyen pga.
også personer fra Lille Værløse køber dens muligheder, men der er også et
bevidst ind lokalt for at forsøge at sik- tydeligt behov i Værløse for at distan-
re, at butikkerne og deres udvalg kan cere sig fra København. Således hand-
bibeholdes. En af interviewpersonerne ler identitet ofte om at afgrænse os i
fra Lille Værløse beskriver Værløse forhold til andre for at definere os selv.
som opdelt i en hovedenhed og tre un-
derenheder, netop fordi Lille Værløse Landsby, soveby, parcelhusby
har indkøbsmulighederne, kommune- Historisk har Værløse tidligere været
kontoret mv., mens der ikke er køb- en landsby, og en del af interviewper-
sonerne omtaler da også, at landsby-
36