Page 42 - Årsskrift 2006 fra Historisk Forening Værløse
P. 42

fremhæver, at det ikke kan nytte noget
                     at  være sure, efter beslutningen er ta-
                     get.  Undersøgelsen  viser  med  andre
                     ord, at protesterne og utilfredsheden er
                     vendt til arbejdsvilje.

                     Den  lokale  identitet  –  og  den  kom-
                     munale sammenlægning
                     På baggrund af undersøgelsen af vær-
                     dier i Værløse er det tydeligt, at lokal-
                     identitet  også  i  det  21.  århundrede  er
                     betydningsfuld - og at de administrati-
                     ve  enheder  trods  alt  er  af  mindre  be-
                     tydning end nærområderne. Værløse er
                     en  parcelhusforstad,  der  består  af  fire
                     områder  med  hver  sin  samhørighed.
                     Fælles  for  de  fire  områder  er  naturen
                     og beliggenheden som værdier og bor-
                     gere, der primært bruger området i fri-
                     tidssammenhæng.

                     Selvom  kommunesammenlægningen
                     mellem  Farum  og  Værløse  har  været
                     genstand for debat og utilfredshed, vi-
                     ser undersøgelsen også, at værløsebor-
                     geren generelt er parat til at arbejde for
                     et  godt  resultat  i  Furesø  Kommune
                     med  fokus  på  at  værne  om  de  natur-
                     værdier, der er i området, og nyde det
                     kulturelle  potentiale,  der  allerede  fin-
                     des. Målet er, at  Furesø om  10  år vil
                     være velfungerende, og at der, som en
                     af informanterne skriver, vil være fær-
                     re  som  siger  Farum  og  Værløse,  og
                     flere som tænker Furesø.


























                                                           40
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47