Page 32 - Årsskrift 2001 fra Historisk Forening Værløse
P. 32
En skovfører fra 1914
til områderne
omkring Slangerup Banen
Dette er historien om en efter tidens målestok masseproduceret turistguide, Køben-
havnernes Skovfører udgivet med formålet, at øge passagertallet på den nyanlagte
København - Slangerup Bane. Et katalog, som i dag kan fortælle interessant lokal-
historie og give intensive glimt fra en svunden tid. Utroligt meget er ændret og væk
siden da, men ikke lysten til ture og oplevelser i skoven.
På trods af at være produceret i store mængder med merkantilt formål er kataloger-
ne i dag sjældne. Det er en solskinshistorie i sig selv, hvordan et eksemplar havnede
hos lokalhistorisk interesserede i Værløse. Det er åbenbart ikke en ny skik at smide
annoncemateriale i papirkurven!
Artiklen gengiver og fortæller om en af skovførerens 8 ture med blandt andet ophold
på Hareskov Pavillonen eller Værløse kro.
Torben Jensen og under bebyggelse. Det var mange annoncer 1 turist-
Niels Bødker Thomsen begyndelsen til Hareskovby. føreren. Indrykket af de
interessenter, som kunne
Tiden Københavnernes drage nytte af at servicere
1906 var Slangerup Banen Skovfører nybyggerne og turisterne.
blevet indviet med stationer Skovføreren gælder for Stationsforstander, V. Palu-
blandt andet i Bagsværd, sommersæsonen 1914 og er dan Nielsen har udarbejdet
Hareskoven, Lille Værløse 6. årgang, udgivet i 10.000 kataloget og præsenterer
og Farum. Dengang havde eksemplarer. Det vil sige således en af hovedinteres-
disse bebyggelser kun allerede 2 år efter jernba- senterne i det konsortium,
landsbypræg. Men nu var neliniens indvielse er kata- der står bag udgivelsen,
de skønne skove, det åbne loget på banen. nemlig Slangerup Banen.
land og København for- Kataloget indeholder de- Vi ved, at kataloget fortsæt-
bundne. Nybyggerne kunne taljerede forslag til 8 ture. ter som, Turistbog for Slan-
tage landet i besiddelse og De førte 6 ture går til Hare- gerup Banens opland i hvert
københavnerne kunne dra- skovene og omegn. fald mere end 15 år. Vi ved
ge på oplevelser og blive Den syvende tur er en hel- også at Skovføreren allere-
fristet i den skønne egn. dagstur mellem Lindholm- de fra 1915 fik »konkurren-
Kun ganske få københavne- og Slangerup stationer. ce« fra skribenten Svend
re havde dengang vogne Den ottende og sidste tur Fleurons såkaldte Skov-
eller cykler. Jernbanen var i kataloget er en svampetur, førere.
således en velkommen beskrevet af lægen C.
transportmulighed. Mundt. Han afslutter for- En tilfældighed
I 1914 var nybyggeriet al- nuftigt nok med at hæve Det er en tankevækkende
lerede i fuld gang. Eksem- den lægelige pegefinger og tilfældighed og historie, der
pelvis var Lille Værløse med henvisning om tilbe- fører til, at Skovføreren
overdrev dvs. området syd redning af mundgodt i Frk. kommer i artikelskrivernes
for GI. Hareskovvej og Jensens Kogebog. besiddelse. For cirka 15 år
langs med Skandrups Alle Foruden turene er der siden holdt frimærkeklub-
30