Page 32 - Årsskrift 2001 fra Historisk Forening Værløse
P. 32

En skovfører fra 1914



                                     til områderne

                          omkring Slangerup Banen




           Dette er historien om en efter tidens målestok masseproduceret turistguide, Køben-
           havnernes Skovfører udgivet med formålet, at øge passagertallet på den nyanlagte
           København - Slangerup Bane. Et katalog, som i dag kan fortælle interessant lokal-
           historie og give intensive glimt fra en svunden tid. Utroligt meget er ændret og væk
           siden da, men ikke lysten til ture og oplevelser i skoven.
           På trods af at være produceret i store mængder med merkantilt formål er kataloger-
           ne i dag sjældne. Det er en solskinshistorie  i sig selv, hvordan et eksemplar havnede
           hos lokalhistorisk interesserede i Værløse. Det er åbenbart ikke en ny skik at smide
           annoncemateriale  i papirkurven!
           Artiklen gengiver og fortæller om en af skovførerens 8 ture med blandt andet ophold
           på Hareskov Pavillonen eller Værløse kro.



         Torben Jensen og           under bebyggelse. Det var   mange  annoncer  1 turist-
         Niels Bødker Thomsen       begyndelsen til Hareskovby.  føreren.  Indrykket  af de
                                                                interessenter,  som kunne
         Tiden                      Københavnernes              drage nytte af at servicere
         1906 var Slangerup Banen   Skovfører                   nybyggerne  og turisterne.
         blevet indviet med stationer  Skovføreren  gælder  for  Stationsforstander,  V. Palu-
         blandt  andet i Bagsværd,  sommersæsonen   1914 og er  dan Nielsen har udarbejdet
         Hareskoven, Lille Værløse  6. årgang, udgivet i 10.000  kataloget  og præsenterer
         og Farum. Dengang havde    eksemplarer.  Det vil sige  således en af hovedinteres-
         disse  bebyggelser   kun   allerede 2 år efter jernba-  senterne i det konsortium,
         landsbypræg.  Men nu var   neliniens indvielse er kata-  der står bag udgivelsen,
         de skønne skove, det åbne  loget på banen.             nemlig  Slangerup  Banen.
         land  og København   for-    Kataloget indeholder de-  Vi ved, at kataloget fortsæt-
         bundne. Nybyggerne kunne   taljerede forslag til 8 ture.  ter som, Turistbog for Slan-
         tage landet i besiddelse og  De førte 6 ture går til Hare-  gerup Banens opland i hvert
         københavnerne  kunne dra-  skovene og omegn.           fald mere end 15 år. Vi ved
         ge på oplevelser og blive    Den syvende tur er en hel-  også at Skovføreren allere-
         fristet i den skønne egn.  dagstur mellem Lindholm-    de fra 1915 fik »konkurren-
         Kun ganske få københavne-  og Slangerup stationer.     ce« fra skribenten  Svend
         re havde  dengang  vogne      Den ottende og sidste tur  Fleurons  såkaldte  Skov-
         eller cykler. Jernbanen var  i kataloget er en svampetur,  førere.
         således  en   velkommen    beskrevet  af  lægen   C.
         transportmulighed.         Mundt. Han afslutter for-   En tilfældighed
           I 1914 var nybyggeriet al-  nuftigt nok med at hæve  Det er en tankevækkende
         lerede i fuld gang. Eksem-  den lægelige pegefinger og  tilfældighed og historie, der
         pelvis  var Lille Værløse  med henvisning  om tilbe-   fører  til, at Skovføreren
         overdrev dvs. området syd  redning af mundgodt i Frk.  kommer i artikelskrivernes
         for  GI. Hareskovvej  og   Jensens Kogebog.            besiddelse. For cirka 15 år
         langs med Skandrups Alle     Foruden  turene  er der   siden holdt frimærkeklub-

          30
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37