Page 27 - Årsskrift 1999 fra Historisk Forening Værløse
P. 27

Fra præsentationsturen
                                    til Slangerup gennem nogle af
                                    Sjællands smukkeste egne.
                                    NB! Desværre var det umuligt at fremskaffe originalmateriale  af de 2
                                    siders illustrationer, så derfor denne ringe kvalitet.




                                    repræsentanter  for pressen,  ----_._---_._----- -_._----
                                     som kunne berette, at den                  •..-
                                     ca. 33 km lange tur foregik        268     ".•...
                                                                                '•...
                                    uden uheld. Men i et kon-
                                     servativt  dagblad  kunne      Bispebjærg       ~
                                     man læse følgende om de        Buddinge         C'j
                                     indbudte pressefolk: »Deri-    Bagsværd     ~ .?
                                                                                  l-
                                     blandt var Venstres Korre-     Ko1!ekolle   Q   .~/)
                                                                                     v;
                                     spondenter til Provinspres-                 l1")  "O
                                                                                     =>
                                     sen. - Derimod havde Sel-      Fiskebæk     N   ~
                                     skabet ikke vist det samme     Farum         ~  '" ;..
                                    Hensyn    til  konservativ      Nymølle      ~   II •...
                                                                                     <:.>
                                     Side. - Rent forbigaaende                       aJ
                                                                                     ;:::
         2 kr., (at sammenligne med  skal vi oplyse, at der i Au-   Uzaeløse     - -c
                                                                      bo
         95 øre på billigste klasse i  tomobilselskabets  Bestyrel-  Slangerup
         Slangerup-banens   første   se sidder den meget smarte
         år). Amdrup meddelte også  Ritmester Ibsen, der i den
         som talsmand for selskabet,  senere Tid har aspireret saa  Rutebilbillet fra 1904:
         at den højeste lovlige ha-  stærkt  i Venstrespænd«,   Bispebjerg-Farum
         stighed var 30 km/t., hvor  åbenbart en frafalden kon-
         der   undtagelsesvis  var   servativ.                  til Selskabet«, hvad dette så
         »åben vejbane«, men ellers   Mange havde været skep-   kunne være. Dog lykkedes
         15 km/t.!                  tiske over for initiativet, og  det at komme i gang igen på
           Den   officielle  åbning  kørslen måtte da også ind-  ruten Bispebjerg  - Farum
         fandt sted den 16. septem-  stilles  allerede  den  15.  den 1.januar  1905. I 1907
         ber 1904 under stor festivi-  november.  Årsagen  var  mistede Dansk Automobil-
         tas langs hele ruten og ikke  »ualmindelige  haarde For-  selskab det årlige tilskud fra
         mindst i Slangerup. 4 omni-  dringer, Københavns Kom-  postvæsenet  og trådte i li-
         busser var indsat, bl.a. med  munalbestyrelse  har stillet  kvidation. Kun en enkelt af
                                                                selskabets 6 ruter overleve-
         Den franske automobil ved Hotel Farum. Postkort fra 1905.  de, men den kørte på Fyn.
                                                                På ruten København - Far-
                                                                um - Slangerup blev Slan-
                                                                gerupbanen   enerådende.
                                                                Sikkert  uden   sorg  for
                                                                Værløseborgerne,  der ikke
                                                                var mellem aktionærerne  i
                                                                det fallerede selskab.

                                                                Kildehenvisninger:  P Tho-
                                                                massen: KSB Kjøbenhavn-
                                                                Slangerup Banen 1980.
                                                                (Nyboder Boghandel).



                                                                                     25
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32