Page 27 - Årsskrift 1999 fra Historisk Forening Værløse
P. 27
Fra præsentationsturen
til Slangerup gennem nogle af
Sjællands smukkeste egne.
NB! Desværre var det umuligt at fremskaffe originalmateriale af de 2
siders illustrationer, så derfor denne ringe kvalitet.
repræsentanter for pressen, ----_._---_._----- -_._----
som kunne berette, at den •..-
ca. 33 km lange tur foregik 268 ".•...
'•...
uden uheld. Men i et kon-
servativt dagblad kunne Bispebjærg ~
man læse følgende om de Buddinge C'j
indbudte pressefolk: »Deri- Bagsværd ~ .?
l-
blandt var Venstres Korre- Ko1!ekolle Q .~/)
v;
spondenter til Provinspres- l1") "O
=>
sen. - Derimod havde Sel- Fiskebæk N ~
skabet ikke vist det samme Farum ~ '" ;..
Hensyn til konservativ Nymølle ~ II •...
<:.>
Side. - Rent forbigaaende aJ
;:::
2 kr., (at sammenligne med skal vi oplyse, at der i Au- Uzaeløse - -c
bo
95 øre på billigste klasse i tomobilselskabets Bestyrel- Slangerup
Slangerup-banens første se sidder den meget smarte
år). Amdrup meddelte også Ritmester Ibsen, der i den
som talsmand for selskabet, senere Tid har aspireret saa Rutebilbillet fra 1904:
at den højeste lovlige ha- stærkt i Venstrespænd«, Bispebjerg-Farum
stighed var 30 km/t., hvor åbenbart en frafalden kon-
der undtagelsesvis var servativ. til Selskabet«, hvad dette så
»åben vejbane«, men ellers Mange havde været skep- kunne være. Dog lykkedes
15 km/t.! tiske over for initiativet, og det at komme i gang igen på
Den officielle åbning kørslen måtte da også ind- ruten Bispebjerg - Farum
fandt sted den 16. septem- stilles allerede den 15. den 1.januar 1905. I 1907
ber 1904 under stor festivi- november. Årsagen var mistede Dansk Automobil-
tas langs hele ruten og ikke »ualmindelige haarde For- selskab det årlige tilskud fra
mindst i Slangerup. 4 omni- dringer, Københavns Kom- postvæsenet og trådte i li-
busser var indsat, bl.a. med munalbestyrelse har stillet kvidation. Kun en enkelt af
selskabets 6 ruter overleve-
Den franske automobil ved Hotel Farum. Postkort fra 1905. de, men den kørte på Fyn.
På ruten København - Far-
um - Slangerup blev Slan-
gerupbanen enerådende.
Sikkert uden sorg for
Værløseborgerne, der ikke
var mellem aktionærerne i
det fallerede selskab.
Kildehenvisninger: P Tho-
massen: KSB Kjøbenhavn-
Slangerup Banen 1980.
(Nyboder Boghandel).
25