Page 25 - Årsskrift 1999 fra Historisk Forening Værløse
P. 25

Den første


                       automobilrute






        Af Bent                     før  Slangerupbanens  åb-  med bøndernes stive heste-
        Damsgaard-Serensen          ning, og der hentyde s her-  vogne.
                                    med til kørsel med et nyt    Om dette findes der flere
          Ti år efter at et pro-    transportmiddel,  de såkald-  erindringsberetninger  fra
         jekt om en Værløsebane     te  automobilomnibusser,   Værløseborgere, men ingen
          blev fremlagt uden me-    som  blev taget i brug på  omtaler ornnibusserne, hvis
          get gehør, åbnede den     forskellige dagvognsruter af  æra da også blev meget
          19. april 1906 jernba-    Dansk Automobilselskab.    kort.
          neforbindelsen  mellem      For den almindelige be-    De almindelige vogn- og
          København L. og Slan-     folkning  mellem  Køben-   fragtmandsruter  udgik fra
          gerup  under   navnet     havn og Slangerup har det  den daværende vognmands-
          Kjebenhavn-Slangerup-     været noget ganske nyt, idet  terminal på Kultorvet, her
          Banen, KSB. I Værløse     man hidtil havde været vant  imellem en rute over Farum
          kommune   med statio-     til, at turen til hovedstaden  og Slangerup, som kørte fra
          nerne Hareskov og Vær-    måtte foregå til fods eller  Slangerup tidligt om mor-
          løse.
           Mindre kendt er det, at  Avisudklip fra Frederiksborg Amts Avis
          der allerede i 1904 blev
          etableret en rutebilrute
          mellem  Bispebjerg  og
          Slangerup  med lokale
          stoppesteder ved Kolle-
          kolle og Fiskebæk.


        ~useets  research i forbin-
        delse den nye udstilling om
        Værløse Kommune i 1900-
        tallet har bl.a. drejet sig om
        Slangerupbanen,  fordi den
        var en hovedårsag til den
        udvikling, ikke mindst tek-
        nisk, som tog sin markante
        start efter århundredskiftet.
        En væsentlig kilde til efter-
        forskningen  af banens hi-
        storie  har  været  jern-
        bane-historikeren,  P. Tho-
        massens   bog   med   tit-
        len  »Kjøbenhavn-Slange-
        rup-Banen«,  der udkom i
        1980. I bogen omhandler et
        kapitel den offentlige trafik

                                                                                    23
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30