Page 25 - Årsskrift 1999 fra Historisk Forening Værløse
P. 25
Den første
automobilrute
Af Bent før Slangerupbanens åb- med bøndernes stive heste-
Damsgaard-Serensen ning, og der hentyde s her- vogne.
med til kørsel med et nyt Om dette findes der flere
Ti år efter at et pro- transportmiddel, de såkald- erindringsberetninger fra
jekt om en Værløsebane te automobilomnibusser, Værløseborgere, men ingen
blev fremlagt uden me- som blev taget i brug på omtaler ornnibusserne, hvis
get gehør, åbnede den forskellige dagvognsruter af æra da også blev meget
19. april 1906 jernba- Dansk Automobilselskab. kort.
neforbindelsen mellem For den almindelige be- De almindelige vogn- og
København L. og Slan- folkning mellem Køben- fragtmandsruter udgik fra
gerup under navnet havn og Slangerup har det den daværende vognmands-
Kjebenhavn-Slangerup- været noget ganske nyt, idet terminal på Kultorvet, her
Banen, KSB. I Værløse man hidtil havde været vant imellem en rute over Farum
kommune med statio- til, at turen til hovedstaden og Slangerup, som kørte fra
nerne Hareskov og Vær- måtte foregå til fods eller Slangerup tidligt om mor-
løse.
Mindre kendt er det, at Avisudklip fra Frederiksborg Amts Avis
der allerede i 1904 blev
etableret en rutebilrute
mellem Bispebjerg og
Slangerup med lokale
stoppesteder ved Kolle-
kolle og Fiskebæk.
~useets research i forbin-
delse den nye udstilling om
Værløse Kommune i 1900-
tallet har bl.a. drejet sig om
Slangerupbanen, fordi den
var en hovedårsag til den
udvikling, ikke mindst tek-
nisk, som tog sin markante
start efter århundredskiftet.
En væsentlig kilde til efter-
forskningen af banens hi-
storie har været jern-
bane-historikeren, P. Tho-
massens bog med tit-
len »Kjøbenhavn-Slange-
rup-Banen«, der udkom i
1980. I bogen omhandler et
kapitel den offentlige trafik
23