Page 20 - Årsskrift 1999 fra Historisk Forening Værløse
P. 20

Stenen ved Afrodites øje











                                                               en god effekt på klimaet og
                                                               motivationen. Han bandede
                                                               ikke, men sagde f.g. mig og
                                                               forklarede  det eller sagde
                                                               »Sacre Bleu! det er at bande
                                                               på fransk«. Han kunne put-
                                                               te sgu ind i ordene som
                                                               f.eks., de ka-ta-sgu-laumi-
                                                               ske marker i Frankrig, hvor
                                                               hunnerne blev slået i 451.
                                                               Han blev inviteret til klas-
                                      orn«.  »Farrnand«  var   sens lO-års jubilæum.
                                      meget  populær  og en
                                       dygtig  lærer, bl.a. en  Undervisningen
                                       dygtig  fortæller.  Han  Vi blev forberedt loyalt på
                                        havde sit eget farverige  den eksamen vi skulle tage.
                                      sprog. En person i histo-  Men med hensyn til at sæt-
                                    rien døde ikke, nej, han trak  te sig ind i tidens pædagogi-
                 morgengymnastik    grønsværen  op over hove-  ske, kulturelle og politiske
        med os, og med dalende til-  det«,  Stalin  var  »Onkel  strømninger,  var der kun
        slutning og morgen-havbad   Josef«. Skulle han skælde  lidt plads i undervisnings-
        (dejligt). Men det var inter-  sine elever ud, kaldte han  planen. Lidt politisk diskus-
        essant at træde i vandhul   dem »sådan en bande kreti-  sion var der i historietimer-
        med gummistøvler   og se,   nere«. Så spurgte eleverne:  ne. Vi højtideligholdt  FN-
        hvordan iglerne hængte sig  Hvad er det for nogen? For-  dagen, hvor jeg en gang
        ved og se myreløven i sine  klaringen: Ude i de afsides  holdt et lille foredrag om
        huller i sandet. Vi studerede  bjergegne i Himalaya lever  F -områder.  Historieun-
        også geologien   og fandt   nogle folk, der mangler vis-  dervisningen var i det hele
         ortocerartitkalk  og alunski-  se næringsstoffer o.s.v., var  taget fremragende.  Ligeså
         fer m.m. Det tyngede godt i  så malende og billedrig, så  fysikken.
         bagagen hjemad. Og vi kør-  han hver gang blev spurgt   Til eksamen   i træsløjd
        te med jernbane  på Born-   om den. Alle kendte svaret.  skulle vi fremvise en skarp-
         holm!                      Til sidst gad han ikke for-  slebet høvl og et par ting,
           En farverig  person  var  klare den mere. Han udnyt-  som vi skulle lave af træ.
         Vermund Laustsen, i omtale  tede  elevernes  navne  i  Nogle havde svært ved det
         »Farmand«, fordi han over-  engelsk  ved at oversætte  og havde måske dårlig tid
         for elever omtalte sig selv  dem.  Krog  blev  til mr.  på grund af lønarbejde ved
         sådan. Lærer i historie og  Hook, Markmann   blev til  siden af. Så kunne man få
         engelsk. Rumfanget regnes  mr. Fieldman,  o.s.v. Han  snedkeren i Måløv til at kla-
         ud ·efter formlen 4/3 pi r'  gav sig bevidst god tid, når  re det. Han plejede at få
         (kuglen)  sagde en causør  han kom, kontrollerede alle  karakteren mg (lO).
         engang ved en fest. Et andet  elever på listen med navns  En lærer Holkenov tog os
         citat: »Det er lettere at hop-  nævnelse. Det havde sikkert  et par gange med på rundtur
         pe over ham end gå uden-

          18
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25