Page 26 - Årsskrift 1999 fra Historisk Forening Værløse
P. 26
genen tre gange om ugen begge topfigurer i »Gyl- også fransk og havde et
og fra København de tre dendals Forlag«, Desuden særligt kendskab til vognen.
andre ugedage midt på var bl.a. generalkonsul Alle var tilfredse, så re-
dagen. Søndage var undta- Wessel fra» Wessel & Vett«, sultatet blev til en begyn-
get. Ellers var der i som- det senere Magasin du delse, at selskabet bestilte 8
mermånederne sejlruten Nord, og etatsråd Rud. vogne yderligere af fabrika-
Lyngby via Frederiksdal til Schou med i bestyrelsen. terne Brillie, Delahaye og
Fiskebæk med relation til Som besværlig modstander Berliet, hvoraf 4-5 stk. skul-
Kirke Værløse sogn. Sidst- havde de justitsminister P. le køre på ruten til Slange-
nævnte rute har nu passeret A. Alberti, der gennem sit rup. På grund af strejker
et 100 års jubilæum, og teg- embede nærmest sabotere- blev næsten hele leverancen
ner sig således for en langt de bilkørsel. imidlertid et år forsinket,
mere omfattende historie De to firmaer, som finan- hvorfor man måtte klare sig
end Slangerupbanens heste- sierede selskabet, fik dog i en periode med 4 danske
trukne og motoriserede for- skaffet en koncession, som omnibusser.
gænger. også gjaldt postbefordring, Slangerupruten blev be-
Om rutebilerne skriver og i september 1904 kom tragtet som en prøverute,
Thomassen: »Disse skræk- der gang i forberedelserne som i henhold til bestyrel-
indjagende uhyrer havde og prøvekørslerne på den sesmedlem, overretssagfø-
vist sig på egnen Bagsværd- valgte rute fra sporvogn rer A. M. Amdrup, senere
Farum omkring 1903 og Linie 5's endestation ved kendt fra Slangerupbanen,
havde vakt uhyre opsigt. Bispebjerg kirkegård til »skulle vise offentligheden,
Automobilomnibusserne så Slangerup posthus. hvad selskabet kunne præ-
virkelig skrækkelige ud, og Allerede i månederne for- stere. Taksterne ville blive
de larmede, og de støvede«. inden havde Rud. Schou rimelige, højst 50 øre pr.
Bag Dansk Automobilsel- kørt ruten igennem nogle løbende mil«, hvor dag-
skab stod kendte folk som gange med en fransk auto- vognstaksten var 60 øre. Da
den egentlige initiativtager, mobilomnibus af fabrikat det kom til stykket, måtte
forfatteren Peter Nansen og Eugen Brillie, han havde prisen imidlertid reduceres,
boghandler Frederik Hegel, anskaffet. Chaufføren var så billetten kom til at koste
24