Page 26 - Årsskrift 1999 fra Historisk Forening Værløse
P. 26

genen tre gange om ugen    begge topfigurer  i »Gyl-   også fransk  og havde et
        og fra København   de tre  dendals  Forlag«, Desuden   særligt kendskab til vognen.
        andre  ugedage  midt  på   var   bl.a.  generalkonsul    Alle var tilfredse, så re-
        dagen. Søndage var undta-  Wessel fra» Wessel & Vett«,  sultatet blev til en begyn-
        get. Ellers var der i som-  det  senere  Magasin  du   delse, at selskabet bestilte 8
        mermånederne     sejlruten  Nord,  og  etatsråd  Rud.  vogne yderligere af fabrika-
        Lyngby via Frederiksdal til  Schou med i bestyrelsen.  terne Brillie, Delahaye og
        Fiskebæk med relation til  Som besværlig modstander    Berliet, hvoraf 4-5 stk. skul-
        Kirke Værløse sogn. Sidst-  havde de justitsminister  P.  le køre på ruten til Slange-
        nævnte rute har nu passeret  A. Alberti, der gennem sit  rup. På grund af strejker
        et 100 års jubilæum, og teg-  embede nærmest sabotere-  blev næsten hele leverancen
        ner sig således for en langt  de bilkørsel.            imidlertid  et år forsinket,
        mere omfattende   historie   De to firmaer, som finan-  hvorfor man måtte klare sig
        end Slangerupbanens heste-  sierede selskabet,  fik dog  i en periode med 4 danske
        trukne og motoriserede for-  skaffet en koncession, som  omnibusser.
        gænger.                    også gjaldt postbefordring,  Slangerupruten  blev be-
           Om rutebilerne  skriver  og i september  1904 kom   tragtet som en prøverute,
        Thomassen: »Disse skræk-   der gang i forberedelserne  som i henhold til bestyrel-
        indjagende  uhyrer  havde  og prøvekørslerne  på den   sesmedlem,  overretssagfø-
        vist sig på egnen Bagsværd-  valgte rute fra  sporvogn  rer A. M. Amdrup, senere
        Farum  omkring   1903 og   Linie 5's endestation  ved  kendt fra Slangerupbanen,
        havde vakt uhyre opsigt.   Bispebjerg  kirkegård  til  »skulle vise offentligheden,
        Automobilomnibusserne  så  Slangerup posthus.          hvad selskabet kunne præ-
        virkelig skrækkelige ud, og  Allerede i månederne for-  stere. Taksterne ville blive
        de larmede, og de støvede«.  inden havde Rud. Schou    rimelige,  højst 50 øre pr.
        Bag Dansk Automobilsel-    kørt ruten igennem nogle    løbende  mil«,  hvor dag-
        skab stod kendte folk som  gange med en fransk auto-   vognstaksten var 60 øre. Da
        den egentlige initiativtager,  mobilomnibus  af fabrikat  det kom til stykket, måtte
        forfatteren Peter Nansen og  Eugen Brillie,  han havde  prisen imidlertid reduceres,
        boghandler Frederik Hegel,  anskaffet.  Chaufføren  var  så billetten kom til at koste

         24
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31