Page 28 - Årsskrift 1998 fra Historisk Forening Værløse
P. 28

sognet til f.eks. døende.  Den hårde
                                                 skæbne, der blev Værløse-oliekarret  til
                                                 del efter reformationen,  står i stærk
                                                modsætning til den ærbødighed, hvor-
                                                med man i middelalderen  behandlede
                                                 chrismekarrene  og deres indhold. I en
                                                 statut fra 1320 står således, at karret
                                                 skal opbevares i kirken »så  at ingen
                                                urenhed kommer til det...hverken mus
                                                 eller  hund  eller  andet  urent.i.c '.
                                                   Såvel den lille Johannesfigur  som
                                                bronzekarret er kun en lille del af det
                                                 omfattende inventar, som Værløse Kir-
                                                 ke har haft i middelalderen.  Hvad der
                                                 ellers må have været af skatte, som har
                                                 hængt sammen med den katolske ritus -
                                                 helgenskrin,  hostiegemmer,  processi-
                                                 onsstager og meget andet - er nu væk.

                                                 Noter:
                                                 l) Se »Det kongelige danske Kunstkammer«
                                                 1737, Bente Gunderup red., Nationalmuseet
          Fra korstolene i Roskilde 1420:        1991, siderne 157, 166,174, 178, 179.
          Johannes Døberen bruger el chrismekar:  2) Nationalmuseet,  Middelaldersamlingen
          Foto: Peter PenI::                     inventar 111~D 8384.
                                                 3) For teknikken: Se Liebgott, N-K., »Mid-
          og døende (den olie, der også kaldes
          den sidste olie). Bogstavet C henviser til  delalderens  emaljekunst«,  Nationalmuseet
          oleum catechumenorum,  der brugtes til  1986,  side  13 JJ Johannesfiguren  fra
                                                 Værløse er omtalt på side 50. En kort
          dåb og konfirmation.                   beskrivelse findes  i »Danmarks  Kirker«,
            Der er i alt bevaret omkring 25 chris-  Københavns  Amt, bind l, Nationalmuseet
          mekar fra Danmarks middelalder, men    1944, side 638.
          man må nok forestille    sig, at det   4) Om Limogesemaljer sef eks. Gautier; M.
          beskedne antal kun er de få overleven-  M. »Emaux  Limousins  Champleves  des
          de af et antal, der sikkert har været  XlJe, XIIle et XIVe siecles«, Paris 1950. For
          højere end et par tusinde, hvis man på-  litteratur generelt om middelalderlige emal-
          regner, at hver af alle de middelalderli-  jearbejder se Liebgott, op. cit., side 81-82.
          ge sognekirker har haft sit eget chris-  5) Nationalmuseet,  Middelaldersamlingen
          matorium. Rent håndværksmæssigt   er   invent.nr. MMCC1X  »Danmarks  Kirker«,
          der ikke tale om den helt store kunst.  Københavns Amt, bind 1, Nationalmuseet
                                                 1944, side 638.
          Enhver anstændig grydestøber har kun-  6) Se Andersson, A., »Liturgiska  kårl«, i
          net lave et sådant oliekar, og der er sik-  »Kulturhistorisk  leksikon for nordisk mid-
          kert tale om et lokalt arbejde.        delalder, 2. udg., København 1981, bind 10,
            Med til chrismekarret har sikkert og-  spalte 619-626 især spalte 625-626, Pentz,
          så hørt et læderetui. Et sådant er ikke  P, »Tre slags olie«, »Skalk«,  1984  111~ 6,
          bevaret fra Danmark, men fra Sverige.  side 9.
          Formålet  med   etuiet  har været  at  7) Her citeret fra Andersson, op. cit. note 6,
          beskytte karret under transport rundt i  spalte 626.


          26
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33