Page 24 - Årsskrift 1998 fra Historisk Forening Værløse
P. 24

Figur 5: Fotografi af kvinden i
                                                             kislen, 1956.
                                                             Foto: Inge Olsen.

                                                            at komme ind i kirken.
                                                            Her blev den døde løftet
                                                            af båren og lagt i graven
                                                            under bønner og salme-
                                                            sang, og graven blev sym-
                                                            bolsk dækket til. Så var
                                                            begravelsen   forbi  (se
                                                            figur  4). Forestillingen
                                                            om døden var, at døden
                                                            var et mellemstadie. Først
                                                            det jordiske liv, så døden,
                                                            hvor man i graven fryde-
                                                            fuldt afventede opstandel-
                                                            sen og til slut det evige liv
                                                            i Paradiset. Dommedagen
                                                            blev ikke opfattet indivi-
                                                            duelt, men derimod kol-
                                                            lektivt, så den indgik ikke
                                                            i den enkeltes skæbne".
                                                               l den yngre opfattelse
                                                            af død og begravelse ind-
                                                            tog skærsilden, som netop
                                                             i løbet af 1200-tallet blev
                                                            en officiel del af kirkens
                                                             forestillingsverden,  en
          den katolske middelalder? Netop i løbet  større rolle. Ved dødslejet foretages de
          af 1200-tallet,  det århundrede,  hvori  samme handlinger  som i den ældre
          kvinden  blev begravet,  skete der et  opfattelse. Dog var de religiøse ceremo-
          skred i opfattelsen af død og begravelse.  nier med bøn og salmesang osv. faldet
          I den ældre opfattelse var dødsfaldet og  bort. Efter forberedelserne  i hjemmet
          begravelsen i høj grad et familieanlig-  bæres liget på ligbåren til kirken.
          gende. l hjemmet fik den døende den      I kirken afholdtes dødsmesse, hvor
           sidste nadver, og når døden var indtrådt  Kristus  gennem  nadveren  blev nær-
          blev der bedt bønner og sunget salmer  værende, og hans lidelser skulle lindre
           for den døde. Liget blev vasket og svøb t  den dødes ophold i skærsilden.
           i ligklæderne og blev anbragt på lig-   Til slut blev der i kirken bedt en for-
           båren med leje af halm. Derefter blev  bøn for den døde. En bøn om syndernes
           der holdt ligvagt,  indtil begravelsen  forladelse. Det ses, at handlingerne  i
           skulle foregå. Den skulle ske hurtigt,  kirken er lig de handlinger, der blev
           helst samme dag eller dagen efter.    foretaget i hjemmet. Efterhånden over-
             Efter ligvagten blev den døde, under  tager kirken en større og større del af de
           salmesang  og afbrænding  af røgelse,  handlinger og ceremonier, som tidligere
           ført til kirkegården uden nødvendigvis  forrettedes  i hjemmet. Døden og be-


          22
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29