Page 25 - Årsskrift 1998 fra Historisk Forening Værløse
P. 25
graveisen bliver i højere grad et kirke- For det praktiske murerarbejde rettes en
anliggende end familiens. tak til murermester Ole Jensen og murer-
Efter afslutningen af ceremonien inde svend Kjeld Jensen. Endvidere takkes kom-
i kirken blev ligbåren båret i begravel- mandørkaptajn John Holten for hjælp med
sesprocession med kors, røgelseskar, udgra vningen.
lys og salmesang til graven, som blev Udgravningsberetning findes på Værløse
indviet. Efter nedsænkningen af liget Museum, journal 111: VÆM 202 og på Nati-
blev der bedt, og graven blev kastet til. onalmuseet journal 111" 212/56.
2) Der rettes en varm tak til antropolog Pia
I den yngre opfattelse af døden un- Bennike og tandlæge Verner Alexandersen.
derkastes den afdøde så at sige en dob- Panum Instituttet, for deres velvillighed og
belt domsafsigelse. Nu var domsafsi- res~tltata
gelsen ikke længere kollektiv. Den blev 3) Agne. S. The Jaws and teth ofthe a Me-
personlig. Først skærsildens pinsler og divel Population in sothern Sweden ossa
siden dommedag. Nu blev synet på vol. 3. 1976 Supplement l.
døden ændret, idet de jordiske synder Lunt D. A.: An Odontometric Study of
sones inden evigt liv i Paradiset eller en Medieval Danes. Acta Odontologica Sean-
fortabelse i Helvedet. Kirken opstillede dinavica. Supplement 55. Val. 27. 1969.
dog muligheder for at mildne den afdø- 4) Kieffer-Olsen, Jacob, 1993: Grav- og
des pinsler i skærsilden. Der var flere gravskikke i det middelalderlige Danmark -
muligheder - mildhedsgerninger, f.eks. 8 kirkegårdsudgravninger. Afd. for middel-
gaver til kirken eller pilgrimsrejser, - alderarkæologi, Moesgaard, 8270 Højbjerg
forbøn for den døde. Kirken afholdt Århus 1993: side 130.
Jacob, 1993; side 21 og
sjælemesser mod betaling II. 5) Kieffer-Olsen,
86.
Hvorledes begravelsen afkvinden her 6) Der skal rettes en varm tak til Dr. scient.
er foregået, vides ikke helt præcist. Men Kaare Lund Rasmussen, der gjorde C14-
som ovenfor beskrevet, er den foregået dateringen mulig: Dateringens nummer er:
i den voldsomme brydningstid, hvor K 6499.
kirken tiltog sig indflydelse på, hvad 7) Kieffer-Olsen, Jacob, 1993; side 96.
der tidligere i højere grad havde været 8) Kieffer-Olsen, Jacob, 1993; side 130.
familieanliggender. 9) Ved genåbningen af graven udtoges et
knoglestykke til mulig fremtidig DNA-ana-
Efterskrift lyse. Idet arbejdshypotesen er: Hvideslæg-
Dette efterskrift med en tak til alle, som ten var godsrig på Værleseegnen, altså er
tidligere har beskæftiget sig med gra- der mulighed for, at det er en Hvide. Der
ven i kirkens våbenhus. Uden deres kendes grave på identificerede Hvider,
interesse for og arbejde med graven, feks. Andreas Sunesøn i Lund. Hvis de
havde det ikke været så inspirerende at identificerede Hviders DNA-undersøges,
med
kan deres DNA-projil sammenholdes
få et gensyn med middelaldergraven i kvindens, og et slægtskab kan fastslås eller
Kirke Værløse Kirke og fortsætte ajkræftes. Hvis det afkræftes, bliver kvin-
undersøgelsen af denne. dens identitet sikkert aldrig sandsynlig-
gjort, men derom kan kun fremtidens un-
Noter dersøgelser tale.
(1) Mange skal takkes for denne tilladelse. la) Kieffer-Olsen, Jacob, 1993; side 162.
Der skal rettes en stor tak til Menighedsrå- 11) Kieffer-Olsen, Jacob, 1993; side 68.
det i Værløse Sogn og til Dr. phil. Olaf
Olsen, som var leder af undersøgelserne i
1956.
23