Page 27 - Årsskrift 1998 fra Historisk Forening Værløse
P. 27

mentlig været lavet emaljearbejder alle-  Man kan forestille sig, at den lille Jo-
             rede i forhistorisk tid, men figuren fra  hannes har siddet på et helgenskrin eller
             kirkegården  ved Værløse er nu ikke   et processionskors,  der er blevet båret
             dansk.                                rundt på kirkegården i Værløse. En løs
               Den sørgende Johannes er nemlig af  nitte har til sidst sluppet helt og Johan-
             den type emaljearbejder,  som kaldes  nes er faldet til jorden. Processionens
             Limeges-emaljer".  Limoges  ligger  i  deltagere har vel så trådt figuren ned i
             Aquitanien, og emaljeværkstederne  her  den bløde kirkegårdsjord. Først senere -
             havde deres storhedstid mellem 1100-  for sent - har præsterne opdaget tabet.
             tallets slutning og begyndelsen af 1300-  Sikkert til stor ærgrelse. Sådan kan det
             tallet. En datering til 1250-1300 for  være gået til, men selvfølgelig er der
             Johannes-figuren  fra Værløse er nok  mange andre muligheder. Måske er det
             ikke meget forkert.                   først ved fjernelsen af de gamle kirke-
              Den teknik, som Johannes er udført i,  skatte efter reformationen, at Johannes
             er den såkaldte grubeemaljeteknik  (som  blev tabt. Det bliver aldrig opklaret.
             på fransk hedder email champleve),  På  At udrømningen af det katolske kirke-
             en forholdsvis kraftig kobberplade ud-  inventar er sket med kun ringe respekt,
             sparre s fordybninger, hvori emaljepul-  viser et andet fund fra Værløse. Dette
             veret senere skal lægges. Det metal,  fund er på sin egen måde også knyttet
             som er tilbage, vil så fremstå som skil-  til Johannes. Ikke til apostlen Johannes,
             levægge eller rene metalflader.  Disse  men Johannes  Døberen.  Fundet blev
             forgyldes, ligesom det er sket på Johan-  gjort allerede i begyndelsen af forrige
             nesfiguren, hvor både skillevæggene og  århundrede under pløjning af en mark
             ansigtet har været forgyldt.          og blev 1831 indleveret til Nationalmu-
              Hvor smuk den lille figur fra kirke-  seet. Det drejer sig om et lille bronzekar
             gården i Værløse end er, blev sådanne  med låg, omtrent fire centimeter højt'.
             pånitningsdekorationer  fremstillet i sto-  Låget er beskadiget, så måske er karret
             re tal. Meget tyder på, at enkelte værk-  blevet ramt af ploven under dets lange
             steder specialiserede  sig i at lave en  ophold i jorden. På låget er en lille
             eller anden detalje, og altså  i det her  øsken, sådan at en nitte eller en pal har
             tilfælde helgenfigurer.               kunnet holde det fast på karret. Det lille
                                                   kars trekløverform dækker over, at det i
                                                   virkeligheden består af tre mindre cylin-
             Chrismekarret. Foto: Nationalmuseet.
                                                   driske  beholdere.  Det er et såkaldt
                                                   chrismatorium og er beregnet til at rum-
                                                                     6
                                                   me den hellige 01ie . Karret er dateret
                                                   mellem 1300-1500.
                                                     På lågets inderside ses tre bogstaver,
                                                   S, I og C, altså  et for hvert af de tre
                                                   cylindriske rum. De tre bogstaver er en
                                                   slags indholdsdeklaration,  idet de viser
                                                   hvilken slags olie, de enkelte cylindre
                                                   har indeholdt. S'et står for o/eum sanc-
                                                   tum. Det er den olie, der anvendtes ved
                                                   præsteindvielser  og indvielser af gen-
                                                   stande. I'et står for o/eum infirmorum
                                                   og det var den salve, der brugtes til syge



                                                                                    25
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32