Page 29 - Årsskrift 1989 fra Historisk Forening Værløse
P. 29
lægge skema var ikke særlig svært, for jeg fat i, og hvornår man ville tilbage til
kunne nok se i de officielle papirer, at så danskbogen for nu var der noget spænd-
mange timer dansk skulle der være og så ende der. Og frikvarterer og klokkering-
meget regning, og der skulle være skriv- ning blev man heller ikke generet af, for
ning, religion og sang og om sommeren der var ingen klokke. Hvis børnene virke-
gymnastik. de uoplagte, så fik de lov at løbe ud, og
Jeg lagde også et pænt skema, men jeg var de meget oplagte til at arbejde,
fulgte det nu aldrig, for børnene fiklov til jamen, så blev de da bare inde.
at bestemme, hvad de selv ville lave. Vi Ja, det er jo nok en anden form end i
havde kun 10 min. fællesundervisning i dag, hvor en »time; simpelthen har en
dansk pr. dag og 10 min. fælles-under- fast længde. Klokken ringer, og man skal
visning i regning. Så kunne man ellers skifte til en anden lærer og et andet fag,
beskæftige sig med, hvad man ville. Og det kan ind imellem være nedbrydende
det ville være vældigt dejligt, hvis det for interessen og koncentrationen, så
kunne lade sig gennemføre stadigvæk, indlæringen bliver mindre. løvrigt nåede
for jeg tror, at man når meget længere en del af børnene i Kirke Værløse skole
ved at arbejde præcis med det, man har tre års pensum på de to år, samtidig med
lyst til. Og det viste sig altid, at man fik at de »tunger(:( børn kunne få lov til at
reguleret nøjagtig, hvornår man trængte arbejde i det tempo, som passede til
til at gå over i regnebogen, fordi nu var deres formåen, og derved slap de for at
der altså noget der, man ikke havde fået føle sig slået ud.
Kirke Værløsegamle skole. Nu forsamlingshus.
Ældre foto. (Lokalhistorisk Arkiv).
27