Page 34 - Årsskrift 1989 fra Historisk Forening Værløse
P. 34
forme spørgsmål til eleverne. anføres til Tarvelighed og Lydighed.
Til sidst en lille prøve på hvordan en Hvad hører mere til god opdragelse?
sådan katekisation foregik, d.v.s. overhø- Til god Opdragelse hører også dette, at Børnene
ring ved spørgsmål og svar direkte fra anføres til at følge Sandhed uden Forstillelse.
teksten. Læreren lader en elev læse op af Sådan arbejdede lærer og børn sig igen-
bogens 6. kapitel, som handler om for- nem de 120 sider.
holdet mellem forældre og børn. Han Bogens størrelse og sidetal er nøjagtig
stiller nu spørgsmål i teksten ved at gå som i Birchs bibelhistorie, men som
frem linie for linie, mens eleverne følger nævnt har biskop Balles lærebog voldt
med i bogen og svarer sågodt, som de nu både elever og lærer store kvaler. På
kan.
museets eksemplar af bogen er der kun
Hvad hører til god opdragelse? små stumper tilbage af det papir med
Til god opdragelse hører også dette, at Børnene rødt, grønt og brunt tryk, som har prydet
anføres til Flittighed. ydersiden af bindet. På dets inderside
Hvor anføres børnene til flittighed? står med håndskrift Niels Larsen Maaløv
Saavel i Skolen som hjemme. 1847 og Niels Larsen Maaløv 1849. Man kan
Hvad hører mere til god opdragelse? gætte på, at iels Larsen har været elev i
TIL god Opdragelse hører også dette, at Børnene Jonstrup seminariums øvelsesskole, som
dengang lå i Måløv. Bogen har iøvrigt et
originalt smudsomslag, nemlig 4 sider af
~ætf~'O et skrivehæfte, hvorpå formodentlig
samme Niels Larsen som skriveøvelse
i ben ''11. har prentet smukke gotiske bogstaver.
Niels Larsens øvelser i regning får vi også
en prøve på, idet han på indersiden af
c :
inht!,tt bindet har skrevet gangetabellen fra 12 -
. r .
til tBmg t,;be banfle~foler.·· 19.
I Jeppe Aakjærs erindringer Fra min
Bitte-TId fortæller han i afsnittet om sin
skoletid bl.a. følgende: En urimelig tid gik
derjo med at indterpe Balles.frygtelige lærebogi
vore hoveder. ja, dette må betones: hovederne,
thi for hjerterne var der ingen ting i denne
klassiske religionsbog. Videre fortæller Aa-
kjær om, hvordan bogen i hans barn-
dom selv for de fremmeligste børn var et
torturredskab. Senere skriver han om
Birchs bibelhistorie, at den var for smør-
rebrød at regne ved siden af Balle. Den gamle
herre har øjensynlig kendt barnehjertet betyde-
ligt bedre end den sjællandske kirkeprimas fra
paryktiden.
Birch var nok teolog som Balle, men i
Balles lærebogsom ble-vudgivet anonymt, K.S.S. på modsætning til denne var Birch en utro-
titelbladet står for Det Kongelige Skolelærersemi- lig alsidig forfatter. Han har skrevet bøg-
narium. er om landbrug, topografi, historie og
32