Page 33 - Årsskrift 1989 fra Historisk Forening Værløse
P. 33

tallet, er de gennemgribende  skolerefor-  hans lærebog stadig anvendes i undervis-
           mer, som blev resultatet af almueskole-  nmgen.
           loven af 1814 og den lov, som i 1818    Det var seminariet, der havde eneret
           fastsatte regler for læreruddannelsen.  på forhandlingen  og trykningen af Balles
                                                 lærebog. På titelbaldets bagside findes en
                                                 redegørelse for dette privilegium: Extract
                                                 af Det Kongelige Privilegium. Vi finder her
                                                 nogle retningslinier for trykning og salg
                                                 af bogen, som tåler sammenligning  med
                                                 vor tids lov om copyright. Bogen tilhører
                                                 seminariet og trykkesfor dets Regning. imod at
                                                 den sælges for syv Skilling Danske. Dersom
                                                 nogen anden lader bogen trykke eller
                                                 forhandler den, vil straffen være mindst
                                                 Eet Hundrede Rigsdaler, som skal tilfalde
                                                 seminariet,  samtidig med, at de trykte
                                                 eksemplarer konfiskeres.
                                                   De næste to sider indeholder Erindring
                                                 til Lærerne. De fire punkter fortæller os
                                                  noget om, hvordan Balle ønskede under-
                                                 visningen praktiseret.
                                                  l. Hver enkelt Begreb, som indbefattes enten i
                                                 Læresætningen og de dermed forbundne Skrif-
                                                 tens Sprog, eller i Anmærkningerne, maae forst
                                                 udvikles ogforklares, førend Barnet lærer noget
                                                 deraf udenad.
           Biskop N. E. Balle                    Udenadslære var altså obligatorisk!
           Balle foretog ide 25 år han var biskop utallige visita-  2. De Enfoldige, som ikke have Evne eller Tiid
           tionsrejser. Han besøgtehver enkelt skolepå Sjælland,
           hvor han overværede undervisningen og selv overhør-  nok tilovers, behøve ikkun at indprente sig
           te børnene.                           Læresætningerne og de Sprog, som ereudtrykke-
                                                 ligen derunder anførte.
           Balle var medlem af de to kommissioner,  De svagt begavede elever skulle i hvert
           som forberedte disse love, og medvirke-  fald lære lektien udenad  direkte efter
           de særdeles aktivt til, at Blaagaards semi-  lærebogen, uanset om de forstod noget
           narium blev grundlagt  i 1791. Da det  som helst af indholdet. De har så måttet
           efter at være blevet ødelagt ved englænd-  bøde med de obligatoriske slag med ris
           ernes bombardement   af København  i  og ferle, når de stammede i lektien.
           1807 blev flyttet til Jonstrup,  blev det
           overdraget Balle at holde talen ved indvi-  3. Børnene maae anføres, til at efterslaae de
           elsen den 8. oktober 1809, få dage før  Steder og Sprog iBibelen, som blot ere angivne,
           han fyldte 65. Året før havde han taget sin  men ikke udforte. Læreren lader dem skiftevis
           afsked fra bispeembedet.  I talen giver  oplæse disse Sprog, og leder dem ved korte
           han klart udtryk for sin glæde over at  Spørgsmaale til at fat~e Meeningen deraf
           have opnået den ære at medvirke ved   Det fjerde punkt indeholder  en vejled-
           indvielsen. Han takker Herren for, at  ning til læreren, om hvordan han kan

                                                                                   31
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38