Page 53 - Årsskrift 1980 fra Historisk Forening Værløse
P. 53

På Lundtoftesletten  har ligget en høj række fra Dyrehavegård  mod Lundtofte.  Her
          blev på det omtalte kort med de formodede  vej forløb med en grå linie vist et for-
          modet vejstrøg.  Arkæologiklubben  »Flækken« har i 1980 udgravet  en sløjfet høj,
          som formanden  Iohs, Boager har fundet. Lidt nord for udgravningen  gravede inge-
          niør Friis-Hansen en søgegrøft på ca. 20 m i øst-vest, og 1 m nede fandt han - en hul-
          vej! Denne vej var med på kortet over formodede  vejforløb.  som blev lavet i 1973.
          Flere eksempler  på oversigtskortets  troværdighed  kunne nævnes.
            Selvom beliggenheden  af de dybt nedskårne  veje i hulvejsområdernes  bakker ofte
          kendes af adskillige, har en egentlig opmåling og kortlægning  af de gamle veje over
          et større område af Nordsjælland  - såvel af de svage spor som af de dybt nedslidte -
          ikke fundet sted, før jeg - i kraft af min uddannelse  som kartograf  ved Geodætisk
          Institut - nu som pensionist  fandt det ønskeligt at gøre det.
            Formålet med opledning  og måling af disse gamle veje har været at finde et old-
          tidsvejforløb  fra Lejre-Roskildeområdet  skråt op igennem  Nordsjælland  til Hel-
          singør. Det var det mægtige hulvejsområde  i Ryget, der gav formodning  om, at der
          her i det vanskeligt  passable  område  over Farum Sø og Mølleåen  lå resterne af et
          hovedstrøg,  der skulle frem og over, lagt her på den korteste rute mellem de nævnte
          byer.
            Hulvejsområdet  i Ryget har ialt 12 meget dybe vejslugter . Største dybde er 3 m og
          bredde 9 m foroven.  De længste veje er 400 m, og bredden af hulvejssystemet  er 400
          m i øst-vest. Mod nord har vejene i Farum Søs vestende passeret Dronningholm  og
          derefter forceret Mølleåen.  Vel over den har vejene ført forbi jættestuen  Gretteshøj,
          hvorefter  de har spredt  sig vifteformet  op i Nordsjælland  med et hovedstrøg
          over Farum, Tokkekøb  Hegn - hvor der er en høj række - derefter Karlebo,  hvor
          vejene har delt sig i to strøg, eet mod Lave Skov langs kysten til Helsingør,  og et an-
          det strøg er fra Karlebo gået øst om Lønholdt  Mose, Nyrup Hegn til Helsingør.
            Fra Ryget mod syd kan vej strøget skitseres således: lige syd for Ryget har vejene
          fulgt en højrække  på 8 gravhøje,  hvoraf nu kun een er tilbage. Derefter kan vej-
          strøget følges ved hjælp af andre høj rækker og stednavne  endende på: vad, vase,
          vejle og bro, nemlig Gammelvad,  Måløv, Smørumnedre.  Smørum, Vejlebro. Hove,
          Vadbro.  Herringløse  og gravhøje vest for Hvedstrup,  Ågerup, Himmelev,  Roskilde
          og Lejre.
            Dette vej strøg havde interesse, da Lejre var et magtcentrum.  og også da bisperne
          havde deres magtcentrum  i Roskilde. Da kongerne senere bosatte sig i København,
          svandt interessen for dette vej strøg, og nye veje, der udstrålede  fra København,  blev
          nødvendige.
            Vej strøgene i Jonstrup Vang og Harreskovene  har haft forbindelse  med vejene fra
          Ryget over Farum, og det skete over Fiskebæk.
            Disse vej strøg øst og vest for Farum Sø har længe været kendte og haft et navn.
          Ifølge Vilh. la Cour - i en artikel i »Fortid og Nutid« fra 1923 om »Oldtidsveje  og
          Stednavne«  tolker han navnet  Farum som dat. plur. (at) farum = ved overgangs-
          stederne.  Disse overgangssteder  har så senere givet navn til byen, der opstod imel-
          lem dem - nemlig Farum.
            En artikel i kladde om arbejdet med hulvejene og betragtninger  om dem er nu afle-

                                                                                51
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58