Page 49 - Årsskrift 1980 fra Historisk Forening Værløse
P. 49
Området ved Harrevads Bro er meget interessant, for her kan man rigtigt studere,
hvordan vejene er kommet over Værebro A, for her findes: et stenlagt vad, en vase
bygget af ris, ler og småsten, og lidt nord for broen i nogle graner er en stenlagt vej,
samt 100 m vest for broen en dæmning, der har hjulpet vejene over det bløde om-
råde der. Hele området er en nøjere undersøgelse værd, udover de undersøgelser,
skovrider Laumann Jørgensen allerede har foretaget, for her findes alle fortidens
måder at føre veje over vandløb og sumpede områder på.
Det østligste vej strøg i Store Harreskov nær Skovbrynet Station er kommet fra
Lyngby og Københavnsområdet gennem Bagsværd over Harremosen til langdyssen
Har-høj ved skovløberhuset Sandskredshus.
Herfra har de gået vest om Krogmose - her er der rillesten. Vejstrøget kan følges
til Kulhus. hvorfra det over Kollekolles marker i Nørreskov har passeret resterne af
en nu næsten skjult dysse i den vestlige side af cykelstien lidt nord for 17 km-stenen.
Derfra har vejene passeret en langdysse i afdeling 41. Denne langdysse har rillesten.
Lidt inden skovfogedboligen Fiskebækhus løber 7-8 vej spor sammen, og her er et se-
værdigt hulvejsområde og en naturskole. der har stier gående gennem hulvejsornrå-
det, hvor der på træerne er hæftet sedler, der oplyser om, hvad man skal lægge
mærke til i skoven. Ved de østligste veje ligger en langdysse med rillesten.
Fra hulvejsområdet har vejene passeret Fiskebæk (Mølleåen). og lidt nordligere
har vejene forenet sig med veje, der over Farum er kommet fra Ryget.
Denne beskrivelse af gamle vej spor og hulveje dækker kun de markante vejstrøg i
Harreskovene og Jonstrup Vang. Der findes mange andre hulveje - blandt andet
vest for Bakkehus fem ret dybe. De mange mindre dybe vejspor. som kun lige kan
erkendes, men som er vist på kortet, er ikke bemærkelsesværdige, men de er taget
med, fordi de mellem hulvejsområderne viser vejstrøgenes forløb og brug af ter-
rænet, og derved har de deres værdi.
Fredningsmyndighederne har nu fået øjnene op for, at mange af de store hulvejs-
områder er bevaringsværdige, ikke blot på grund af den kolossale nedslidning - hele
kløfter - århundreders færdsel i et bakket terræn har medført, men også fordi vi ved
at studere vej strøgene kan få oplysninger om vore forfædres færden, liv og til-
værelse, rent vejmæssig; noget, som hidtil har været ret overset.
Jonstrup Vangs og Harreskovenes vejstrøgs indpasning i et større vejstrøgsforløb
Som en lille del af et langt større oldtidsvejforløb - et vej strøg - som forfatteren
mener at kunne påvise fra Lejre-Roskildeområdet og skråt op igennem Nordsjælland
til Helsingør - dels teoretisk ved hjælp af gravhøjsrækker og langdysser og dels ved
at have opsporet og kortlagt de gamle vej spor og hulveje. der endnu findes gemt i
skovene i Nordsjælland, - er hulveje og vejstrøg indlagt på de medfølgende kort.
Ved at sammenholde vejstrøgene på kortene over Harreskovene med de tilsva-
rende på kortet over Ryget og Nørreskoven kan man bedre forstå sammenhængen i
de gamle vejes forløb fra skov til skov.
For at få indpasset kortets veje i den store helhed er nogle kommentarer nødven-
dige.
47