Page 44 - Årsskrift 1978 fra Historisk Forening Værløse
P. 44
I denne fandtes styrkeberegning efter Cremonas metode til oplysning om træk- og
trykpåvirkninger i bjælker og spanter.
Jeg rettede mig ikke helt efter disse modeltegninger, og da jeg på daværende tids-
punkt ikke havde nogen kendskab til krydsfiners styrke, byggede jeg det noget sværere
end nødvendigt.
Det, jeg var mest ked af, var, at jeg - efter tegningen - byggede vingen i 3 dele.
Det var for besværligt at montere og demontere.
Men færdigt blev fartøjet, og så hørte jeg om den påtænkte flyveudstilling i Forum
i august 1927 og henvendte mig til Mester Nielsen ved Hærens Flyvertropper om
deltagelse. Han korn så ud til mig nogle dage i forvejen og godkendte det til udstil-
lingen.
På den internationale luftfartsudstilling i Forum
Det var en stor dag for mig at samle glideplanet derinde blandt fagfolk fra flere
lande. "Lars Larsens glideflyver kommer i fint selskab", stod der i avisen.
Ja, det skal jeg love for. Det havde jeg slet ikke tænkt mig endsige stilet efter, da
jeg begyndte.
Efter udstillingen blev så glideren sat i "hangar", da jeg ingen rigtig startbane
havde det efterår. Jeg havde i 1924 bygget en hangar til det første apparat. Den var
8 m lang. Den udvidede jeg i 1926 til 11m til glideplan nr. 2. Hangaren bestod af et
træskelet med halm på siderne og stråtag, og jeg lavede selv det hele.
Men så korn foråret 1928, og nu skulle der ske noget. Jeg havde af far fået en 4 m
Lars Larsen iflyet fra I927 - det kan i dag ses på Teknisk Museum i Helsingør.