Page 25 - Årsskrift 1977 fra Historisk Forening Værløse
P. 25
løses ungdom kunne sidde på en gang, snurrede rundt. Der var også dansebod og
kraftprøve, en hel lille Dyrehavsbakke. Som bevis på festens betydning fortæller de
gamle skovløbere endnu, at dengang blev ønskebøgstien både skuffet og revet.
Folketællingslisterne fra 1834 til 1890 viser tydeligt, at der var ingen fremdrift
kolonisationen på Overdrevet. - Man kan også være så fattig, at man trods flid og
nøjsomhed ikke kommer ud af stedet. Små hundrede år før denne tilstand på Over-
drevet skrev digteren Ths. Taarup:
I dalens skød en hytte lå ved bredden af en kilde.
Dens væg var ler, dens tag var strå, dens hegn var roser vilde.
Dens ejers lod var fattigdom; dog var han glad - thi han var from.
Nej, - fremdriften og udbygningen af den nuværende idylliske Hareskovby skulle
komme fra en hel anden kant - københavnerne.
Omkring 1900 blev Slangerupbanen projekteret, bI. a. med ikke mindre end 3 sta-
tioner på stribe i Hareskovene : Syvstjernen, Hareskov og Stralsund (nu Skovbry-
net), af hvilke Hareskov st. blev den mest betydende for Overdrevet på grund af
dens fine beliggenhed for den kommende udvikling af villabyen.
Det satte gang i folk, der var vidtskuende nok til at se, at her kunne der bygges
villaer, der opfyldte kravene til idyllisk skønhed, måske ved en naturlig sø (og dem
var der mange af), og alligevel havde man let ved at komme ind til arbejde eller
forretning i København.
Blandt disse kan nævnes journalist Chr. Skandrup og ORS H. M. Fjeldsted samt
en rammefabrikant P. Jensen fra Brønshøj.
HARESKOV VILLAKVARTER
Hareskov villakvarter, fotograferet fra Hareskovpalillonens byggeplads o. 1905.
Den høje villa til venstre er Skandrupalle lO.
23