Page 192 - FuresøHistorien, bind 1
P. 192
JOBNAME: 2. udgave 2013 − 1.k PAGE: 33 SESS: 40 OUTPUT: Tue Oct 8 14:02:04 2013
/first/Vaerloese_Historiske_Forening/ODT2/161118_Furesoehistorien_2−sp/kap_03
Figur 25. Ved vandmøllen påAnnexgårdens jord er fundet disse sønderbrudte møllesten af glimmerskifer og lejesten
med mærker af brand, som indikerer, at møllen er ødelagt under borgerkrigen. Foto: NBT.
amatører har forsøgt sig med utallige kombi- tro,athanerGud,ogejerGuderflere«,heddet
nationer og spekulationer i forbindelse med i en gammel nordisk lov, og når man tror på
slægtsrækkerne, men der er ikke fundet nogen Kristus, er det ikke kun, fordi han er stærkest
overbevisende forklaring på, endsige doku- af alle Guder, men først og fremmest fordi han
mentation for bevægelserne i godsets ejer- formår at frelse sjælen fri fra synd. Det gjaldt
række. Det er måske ikke så mærkeligt, for Jon om, at man i tide prøvede at bygge bro, berede
Little kan både have arvet det, købt det af sig vejen til paradis. Men dette formåede man
slægtninge, mageskiftet det eller som oldefa- ikke alene. Kun med kirkens bistand kunne
deren Ebbe Sunesen udnyttet kongernes man stå sig mod det onde, for den var den ene-
gunst – et faktum er i alt fald slutresultatet: Et steformidlerafdenguddommeligenåde,uden
stort nordsjællandsk Hvidegods af mere eller hvilken mennesket var fortabt. Og kirke var
mindre spredte gårde med hovedsæde i Hørs- kun dér, hvor en kirkebygning rejstes, og en
holm endte hos den kongetro Jon Little, som indviet præst forestod gudstjenesten. Sådan
skildret af Erik Ulsig. Men det blev kun til en skal vi antageligt se kirken magt og middelal-
51
kort parentes, før kirken stod som den store dermenneskets tro .
vinder i spillet om egnens gods. Tidligt skulle man i landskabslovene være
kristendøbt for at have arveret, og desværre
udnyttede den katolske kirke med tiden sin
3.1.5 Kirkens stigende indflydelse
indflydelse ved at fremhæve synd, skærsild,
3.1.5.1 Den katolske kirke i Danmark dommedag og helvede i kontrast til paradiset,
I 1100-tallet stod troen i centrum, og hoved- som det ses i 1400-tallets kalkmalerier.
vægten lå på tro som tillid. »På Kristus skal alle Kirkensmagtstrukturvarhierarkiskopbyg-
192