Page 150 - FuresøHistorien, bind 1
P. 150

JOBNAME: 2. udgave 2013 − 1.k PAGE: 101 SESS: 30 OUTPUT: Tue Oct 8 15:13:56 2013
    /first/Vaerloese_Historiske_Forening/ODT2/161118_Furesoehistorien_2−sp/kap_02











                        hvordan de politiske forhold var hjemme i det,  Der er derfor ingen tvivl om, at kristendommen
                        som første gang blev kaldt Danmark i Alfred  fra begyndelsen af 800-tallet langsomt sivede
                        den Stores geografiske tillæg til Orosius-over-  mod nord. Ifølge den senere saksiske histori-
                        sættelsen fra 890’erne. Kilden var den nord-  ker, Widukind, blev Kristus accepteret som en
                        norske købmand, Ottar, som fortalte, at da-  afmangeguderafNordensindbyggere–devar
                        nerne boede i Sydvestsverige og på øerne.  ikke monoteister, som de kristne.
                        Anglerne havde boet nord for Hedeby, men  Også den nordiske kultur blev påvirket af
                        ifølge den uklare beskrivelse boede sydda-  den renæssance, som udviklede sig ved Karl
                        nerne nu her. Dette harmonerer med, at da-  den Stores hof og fortsatte i England. Mange
                        nerne fra 500-tallet bliver nævnt sydpå efter  elementer i den gådefulde og sofistikerede
                        angelsaksernes immigration til England. God-  digtekunst,somviidagkunkenderfradenold-
                        fredssønnerregerededaogsåifølgefrankerne  islandske litteratur og Rökstenen, kan spores
                        fra Danevirke helt op til Vestfold i Norge, men  tilbage til miljøet omkring Karl og hoffets en-
                        på andre tidspunkter synes landet opdelt i  gelske lærer, Alcuin, hvorfra kulturen siden
                                                                              32
                        flere riger. I Saxos og en del af sagaernes sagn  bredte sig til England . Den anvendte talsym-
                        synes det gamle vadested ved Lejre at være  bolik i Harald Blåtands bygningsværker bærer
                        centrum, men dette billede er diffust og mani-  præg af samme tankegang. Desværre er litte-
                        puleret. Dog afslører arkæologien nu et konge-  raturen nedskrevet senere af kristne, idet man
                        center i Lejre fra 500-tallet, som i 8-900-tallet  i Norden fortsat brugte runerne. Meget har nok
                        havde udviklet sig til et kultisk center, som si-  været skrevet på træ, som runerne var ideelle
                        den nævnes af Thietmar. Meget peger på om-  til, men i dag kender vi stort set kun kortfat-
                        rejsende konger med flere sjællandske centre,  tede notitser ridset ind i holdbare, men svært
                                 30
                        fx ved Tissø . Derimod er det endnu ikke på-  forarbejdelige materialer som sten.
                        vist, om jyske Jelling var mere end en kortvarig  Formelt skiftede Danmark til kristendom-
                        prestigemarkeringfraHaraldBlåtandsside.En  men omkring 965, men Hvidernes stor-
                        nærliggende tolkning kan være, at Danmark  mandslægt blev først døbt langt oppe i 1000-
                        bestod af flere lande med hver sin konge, hvor  tallet, så reelt varede processen flere hun-
                        man til tider valgte eller underkastede sig en af  drede år. Skiftet blev markeret med Harald Blå-
                        dem som fælles leder.                 tands store Jellingsten (figur 114), hvor han, i
                           Ærkebispen for Hamburg-Bremen, Rim-  fortidens runer, pralede med, at han samlede
                        bert, fortalte, at Hedebys danske magthavere i  Danmark og Norge og gjorde danerne kristne.
                        perioder accepterede kristne frankiske missi-  På mange måder er denne sten fra omkring
                                                    31
                        onærer som hans forgænger Ansgar . Denne  965 en milepæl i Danmarks historie, men Ha-
                        kom til Danmark i 826 og missionerede gen-  rald Blåtand, søn af Gorm, er stadig en gåde for
                        nem de næste 30 år periodisk i Norden. Om  os.
                        menigheden først og fremmest bestod af køb-  Haralds accept af kristendommen som of-
                        mænd på de handelspladser, hvor han fik lov  ficiel religion var helt klart fremprovokeret af
                        atopføresinekirker,varRimbertmeretavsom.  et stigende pres sydfra. Her voksede det nye
                        Enkelte medlemmer af Godfreds danske kon-  tysk-romerske kejserrige frem under ledelse af
                        geslægt lod sig dog under alle omstændighe-  Otto II, men Harald gik overmodigt ind i Tysk-
                        der døbe for at få kejserens støtte i kampen om  land ved Ottos død. Straffen blev, at Ottos søn
                        tronen. Også den danske kong Guðrum i East  indtog Haralds handelsplads, Hedeby. Dette
                        Anglia lod sig døbe omkring 880 efter et forlig  alvorlige prestigetab fik åbenbart Harald til at
                        om Danelagens grænser medAlfred den Store.  kompensere med en række imponerende byg-

                        150
   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155