Page 147 - FuresøHistorien, bind 1
P. 147

JOBNAME: 2. udgave 2013 − 1.k PAGE: 98 SESS: 30 OUTPUT: Tue Oct 8 15:06:14 2013
    /first/Vaerloese_Historiske_Forening/ODT2/161118_Furesoehistorien_2−sp/kap_02











                           Vikingetiden var således en kulmination af
                        den germanske krigerkultur, men også en
                        overgangstid, hvor Norden tog de afgørende
                        skridt mod den efterfølgende middelalder.
                        Danmark og hermed Furesøegnen trådte ud af
                        den »barbariske« og hedenske verden og blev
                        en del af den vestlige civilisation med byer,
                        kongemagt, møntsystem, skrift og ikke mindst
                        blev vi en del af den kristne verden.
                           Men vikingerne var så meget andet. De var
                        først og fremmest bønder og håndværkere.
                        Altså jordnære og dagligdags mænd, kvinder
                        og børn, som levede en fredelig tilværelse.
                           Det er sådan vi kender menneskene i vikin-
                        getiden på Furesøegnen.


                        2.6.1 Historisk forløb og
                        religionsskifte                       Figur 110. Lille sølvhængesmykke fra Tissø, som man
                                                              mener forestiller gudinden Freja, der vasker og vrider
                        For oldtidens menneske var religionen et afgø-  sine fletninger. Nationalmuseet. Foto: NBT.
                        rende element i dagligdagen. Dens guder sty-
                        rede omgivelserne og måske også ens egen
                        skæbne her og hisset. Dens former kunne af-  der peger tilbage på asetroen, fx vore uge-
                        hænge af, om man levede af jordens afgrøder  navne som onsdag og torsdag, der henviser til
                        eller af held i jagt og krig. Religionen blev også  Odin og Thor. Det samme gælder stednavne
                        et magtredskab, som i de forkerte hænder  som Odense og Thorslunde.
                        kunne udnyttes til egen fordel – og det blev det  I 732 standsede de frankiske konger mus-
                        fx af de slægter, som baserede deres magt på  limernes ekspansion syd for Paris ved Poitiers,
                        guderne, hvad enten man hævdede at stamme  og i løbet af århundredet fik de undertvunget
                        fradisseguderelleratværemagthaverafGuds  og tvangskristnet frisere og saksere. Karl den
                        nåde.                                 Stores frankiske rige gik nu fra Rom til Elben,
                           Nordens bønder menes i tidlig jernalder at  så juledag 800 kunne paven salve Karl som de
                        have dyrket guder med tilknytning til frugtbar-  vestromerske kejseres arvtager.
                        hed og naturens elementer. Disse såkaldte Va-  Danskerne havde taget bestik af udviklin-
                        ner blev langsomt trængt i baggrunden af kri-  gen og byggede allerede omkring år 700 vol-
                        geraristokratiets Odin og hans Aser-guder,  den Danevirke som værn mod truslerne sydfra.
                        men Vanerne Frej og Freja holdt deres plads i  På det tidspunkt dukker missionæren Willi-
                        det samlede gudeparnas (figur 110). Af denne  brord kortvarigt op og nævner danernes kong
                        dynamiske gudeverden kender vi desværre  Ongendus. I 782 skulle Karls longobardiske
                        kun – bortset fra nogle små glimt – et sidste  hofmand og historiker, Paulus Diaconus, være
                        øjebliksbillede, som er samlet og beskrevet af  blevet sendt til forhandling med danernes
                        kristne i den oldislandske litteratur, men som  konge.
                        også i et vist omfang bekræftes af arkæologien  I den anledning skrev Paulus i et digt til kej-
                        (figur110og111).Ivortsprogerderstadigord,  seren om den »opblæste Sigifred (Sigurd?),

                                                                                             147
   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152