Page 63 - Bogen om Karl K. Nielsen
P. 63
bindelse uden sproglig mening, for detfindes nemlig også sta-
vet »lua«, altså omvendt. Stavelsen oversættes iøvrigt som ø1.
Ved defleste brakteaterfindes som regel et ord eller en sta-
velseforan »talu«, men disse kan næsten aldrig tydes. Dels er
braheater ofte meget slidt, dels er bogstaveringen helt uden
mening, sikkert er det magiske tegn som ingen har skullet
tyde. Der findes jo, som det hedder i overleveringen, runer
som ingen knn råde.
Ikke så langt herfra i Slangerup (Lynge-Frederiksborg Her-
red) er fundet en braheat med runer. Den blev følge oplys-
ningerfundet sammen med to andre og afleveret 1817 til Gre-
ve Molhe, Bregentved, til oldsagssamlingen.
Her findes kun ordet »alu«. At betragtningen ALU i betyd-
ningen værn, helligdom er rigtig, kunne brugen af brakteaten
som hængesmykke båret i en snor om halsen, hvilende mod
brystet, tyde på. Stedet nær hjertet, hvor mennesket altid har
båret eller gemt deres kæreste ejendele. En amulet afværger
sygdom og ulykke og giver sin bærer styrke, held og lykke.
Den næste stavelse på Værløse fibulaen GOD betyder slet
og ret god, derom er alle enige. Derimod kan betydningen af
ordet svinge lidt. Ordet kan betyde den øverste i samfundet,
høvding, præst eller oldermand.
På Glavendrup runesten med Danmarl<s længste runeind-
slnift står: Viernes gode, hirdens højværdige. Altså er goden
her en stormand.
Gode kan også være en person som nyder anseelse ved sin
herkomst, f.eks. en adelsmand, og gode kan ganske simpelt
betyde gode mænd og kvinder eller god gerning øvet.
Navnet i sammenhæng er tydet som ølgod, altså godt ø1, en
trylleformular som har hjulpet sin bærer til at lave godt bryg,
giv et he I d v ed mo s tfrem s ti I lin gen.
Denne løsning af runeforskere er jo såre prosaisk og vil
måske falde adskillige for brystet. Men man knn også tyde
ALUGOD som et kvindenavn som vi på Himlingøje fibulaen
læste HAfuISO som et mandsnavn.
ALUGOD som kvindenavnet Algot, d.v.s. jeg gør dig alt
godt. (Denne løsning er dog ikke videnskabeligt underbygget,
men en tanke der ved nedskrivningen strejfedefo'rfatteren).
Hvor fibulaen er fremstillet, ved man ikke, den kan være
fremstillet f.eks. i Østtyskland, hvor det vides at flere lignen-
de er lavet. Men den kan også udmærket være lavet i Dan-
mark og indskriften påført af en bogstavlEndig mand. Hvad
enten nu runeindslcriften er lavet af smykkesmeden eller af
den slcrivelryndige, så er man klar over, at fibulaen er givet
som gave til den unge kvindefor at tryllebinde hende til man-
denfor at værne hende modfarerifor at opnå hendes gunst og
kærlighed.
Tanken giver et vidt perspektiv, åbnerfor det poetiske, giver
et glimt af mystik, men også vi ville vel skænke det bedste til
-61 -