Page 22 - Årsskrift 2024 fra Værløseegnens Historisk Forening
P. 22

talsfortegnelserne, betyder ikke klasse-        dele  af  katekismeforklaringen  u-
          deling i moderne forstand, men peger på         denad og læste et udvidet pensum
          differentieret undervisning, hvor elever-       af  religiøs  litteratur,  blandt  andet
          ne befandt sig på forskellige indlærings-       Davids 7 bodssalmer og andre ån-
          mæssige trin, selv om de blev undervist         delige  salmer  samt  nogle  evan-
          sammen. Muligvis har de siddet i grup-          gelietekster til de årlige søndage.
          per i skolestuen.
                                                      -   I 1. klasse kunne de alle foruden 2.
             -   I 5. klasse læste børnene i abc, lærte
                                                          klasses  pensum  hele  forklaringen
                 bogstaver og stavede.
                                                          udenad  og  kunne   læse  indenad  i
                                                                          2
             -   I  4.  klasse  læste  de  indenad  i     alle de bøger som læreren lagde for
                 katekismen og kunne også noget af        dem.
                 katekismen udenad.
             -   I 3. klasse kunne de som regel hele  Specifikationen giver indtryk af, at bør-
                 katekismen udenad, læste indenad i  nene  virkelig  fik  lært  at  læse.    Da
                 den   anbefalede   katekismefor-  teksterne udelukkende havde et religiøst
                 klaring, i en evangeliebog (måske  indhold, kan man ikke tale om generel
                 Brochmanns  huspostil)  og  havde  læsefærdighed. Den læsefærdighed, de
                 lært en del salmer.               fik, var dog tilstrækkelig til at leve som
                                                   voksent medlem af menigheden.
             -   I  den  2.  klasse  kunne  de  foruden
                 indholdet  3.  klasses  pensum  også
                                                   Ingen af de mange mandtalsfortegnelser
                                                   omtaler  skrive-  og  regnekundskaber.
                                                   Selv om det var lærerens forpligtelse at
                                                   give skrive- og regneundervisning, hvis
                                                   det var ønsket af forældre, så indgik de
                                                   to  fag  altså  ikke  i  indberetningerne  til
                                                   myndighederne.  Heller  ikke  lovbogen,
                                                   som skulle læses op af hver dag, ser ud
                                                   til at have været stof til eksamen.



                                                  Skolemester Casper Lesbergs indberet-
                                                  ning til amtmanden om de forældre og
                                                  børn,  som  hørte  til  Lille  Værløse  kgl.
                                                  Skole i juni 1728. Som regel fulgte der
                                                  en specifikation med på de forældre, som
                                                  lod børnene forsømme skolen uden lovlig
                                                  grund. Den skulle bruges til at straffe de
                                                  forældre, som holdt deres børn hjemme,
                                                  med bøder eller endog fængsel. Nederst
                                                  th. ses Lesbergs CV. Ibid. 1728.


                                                20
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27