Page 6 - Årsskrift 2017 fra Historisk Forening Værløse
P. 6

Der  er  således  ikke  i  de  oprindelige  Finja/Fjenneslev-mesteren  menes  at
          skibe, kor og apsis noget spor af mun- være  en  udlænding  med  italiensk-by-
          kesten, som dukkede op i Danmark om- zantinsk baggrund, men også Jørlunde-
          kring 1150-75.                          mesteren, hvis stil til dels var en vide-
                                                  reudvikling heraf, må have opholdt sig
          Skjalm Hvide var rig på gods i Alsted Her- sydpå, når man ser det Ravenna-lignen-
          red, men synes også at have ejet hele her- de tårn i Jørlunde (Fig. 2), som også ses
          redsbyen Jørlunde. Sønnen Ebbe Skjalm- i  Måløv. Værkstedernes  navnemæssige
          sen udvidede besiddelserne i og omkring  tilknytningsforhold til en bestemt kirke
          Naturparken, da Hviderne holdt på de rig- siger ikke noget om, hvor mesteren bo-
                                                  ede.






















          Fig. 1: Fjenneslev Kirke – Stifteren Asser Rig.  Fig. 2: Jørlunde Kirke – Brylluppet i Kana.



          tige heste i borgerkrigene, hvorved konger- Hvidernes  kalkmalerier  er  karakteri-
          ne synes at have belønnet dem med ejen- stiske  ved  den  kostbare  ultramarinblå
          dom konfiskeret fra kongens fjender. Først  lapisfarve  og  for  Jørlunde-værkstedets
          mødes Ebbe som herre på Bastrup under  vedkommende tillige den forgyldte stuk
          kong Niels, siden hos Erik Emune og til  i bl.a. glorier og bælter. Fresco-maleri-
          sidst som Svend Grathes betroede marsk,  erne var meget holdbare, fordi farverne
          idet Svend på det tidspunkt var Valdemars  var  malet  i  våd,  fin  puds,  hvor  farven
          allierede. Efter hans død i 1151 brød Svend  trængte ind i pudsen. Derfor harmonerer
          alliancen, hvilket endte i Blodgildet i Ros- det fint med, at kirker og kalkmalerier er
          kilde i 1157. Ebbes søn Sune Ebbesen blev  samtidige. Desværre holdt den blå farve
          Valdemars  rådgiver  og  Danmarks  største  ikke, da den skulle påføres bagefter på
          godsejer,  og  havde  Knardrup  som  en  af  tør puds.
          sine vigtigste gårde. Man har tidligere hen-
          ført malerierne til Sunes tid, men med Ulla  Billederne  i  Værløse  blev  overkalket
          Haastrups datering må både kirkebyggeri  efter afdækningen i 1911. I Farum blev
          og kalkmalerier skyldes Ebbe.           de afdækket i 1960, men kun få rester


                                                 4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11