Page 23 - Årsskrift 2017 fra Historisk Forening Værløse
P. 23

rumme  de  stadig  flere  skolebørn,  dels  På tærsklen til en ny tid
          for  at  pigerne  kunne  blive  undervist  i  1860’erne var en samfundsmæssig bryd-
          håndgerning og husgerning.              ningstid, hvor nye tanker blev fremsat i
             Gjertsen nød så afgjort sine foresat- kølvandet  på  enevældens  afskaffelse,
          tes og sognets tillid, men hans tid som  men hvor nederlaget i 1864 også kastede
          lærer  ved  Lille  Værløse  Skole  gik  al- lange skygger over den nationale selv-
          ligevel  ikke  helt  uden  bump  på  vejen.  forståelse.  I  årtierne  efter  grundlovens
          Det  fremgår  således  af  skolekommis- vedtagelse  tog  en  mere  demokratisk
          sionsprotokollens  møde  d.  14.  februar  samfundsorden lidt efter lidt form.
          1865,  at  den  ovenfor  omtalte  gårdejer   Et eksempel herpå er den øgede po-
          Niels  Mogensen   _   tidligere  sognefor- litiske og økonomiske kompetence, som
          stander i Værløse 1856-59 og altså ikke  i 1867 blev givet til lokalsamfundene i
                                 _
          en  hr. hvem som helst   havde klaget  landkommunerne. Om betydningen her-
          over,  at  skolelærer  Gjertsens  broder  i  af vidner denne historie om byggeriet af
          Gjertsens fravær ”har holdt Skole uden  Lille Værløse Skole. Det var en tung in-
          særskilt Bemyndigelse og Tilladelse, og  vestering for en lille landkommune som
          at han har revset N. Mogensens Søn paa  Værløse, men den viser, at der var folke-
          en Maade, som ikke stemmer med Sko- lig vilje til at bakke op om forbedringer
          leanordningen.  I  den  Anledning  bliver  i lokalsamfundet, uanset at man i første
          Skol(elærer) Gjertsens og hans Broders  omgang selv måtte til lommerne.
                                9
          Erklæring at indhente”.                     På  statsligt  niveau  var  der  fortsat
             Gjertsen  måtte  altså  i  gang  med  at  godsejervælde, men i landkommunerne
          forklare,  at  ”hans  Broder  først  efter  spirede  i  disse  år  et  større  beboerejer-
          gjentagne frugtesløse Paamindelser har  skab til lokalsamfundet, ligesom skolen
          straffet  N  Mogensens  Søn  med  et  par  ved et stadigt sejt træk efterhånden fik
          Slag  i  Haanden  af  den  flade  Lineal”.  opbygget  en  forståelse  hos  forældrene
          Sogneforstanderskabet  var  heldigvis  af betydningen af at kunne læse, skrive
          ikke så let at ryste. Man mente ikke, at  og regne. Denne udvikling var med til at
          der forelå bevis for, at drengen var ble- lægge grunden for, at Værløse Kommu-
          vet slået, så derfor ”finder Sognefskbt sig  ne i 1900-tallet var klar til forandringen
          ikke foranlediget til at give Skol. Gjert- fra landkommune over sommerhuskom-
          sen  nogen  Advarsel  i  den  Henseende,  mune til forstad med tilhørende ændrin-
          saa meget mindre, som Broderen nu har  ger i befolkningstal og erhvervsstruktur.
          forladt hans Huus, og det ikke er kom-
          met til Sognefskbts Kiendskab, at Lære-
          ren i L Værløse pleier at revse Børnene
          i  Skolen,  paa  nogen  utilbørlig  Maade,   Litteratur
          endsige at han skulde mishandle dem.”   Damsgaard-Sørensen,  B.:  ”De  ældste
             Gjertsens position i sognet var altså   skoler i Værløse” i Årsskrift 1989, ud-
          så stærk, at sager som denne ikke kunne   givet  af  Historisk  Forening  i  Værløse
          skade hans anseelse.                    Kommune.

          9  Niels Mogensen, i FT 1860 angivet som Sogneforstander, Gaardeier, Huusfader.

                                                21
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28