Page 30 - Årsskrift 2015 fra Historisk Forening Værløse
P. 30
tionen, selvom det var sognerådet, som Skoledirektionen, der på dette tids-
bevilligede driftsmidlerne. 13 punkt bestod af amtmanden og amts-
Udgifter til undervisningsmidler blev i provsten, havde godkendelseskompe-
et vist omfang afholdt af ”Skolecassen”, tence med hensyn til bl.a. skoleplaner,
jf. 1814-anordningens kapitel 9, hvor undervisningsplaner, lærerlønninger og
det i § 67 var fastsat, at midlerne skulle -afskedigelser, skolebyggeri og tilsyns-
dække ”udgiften til de nødvendigste Læ- kompetence i forhold til de lokale sko-
rebøger for fattige Børn … Skrivepapir, lekommissioners virksomhed. De skulle
Penne og Blæk til samtlige Skolebørn foretage regelmæssige visitationer af de
samt Regnetavler … Bibler og saadanne enkelte skoler, to gange årligt modtage
Læsebøger, af hvilke der behøves flere en indberetning fra deres skolekommis-
… Bøger, som Skolelæreren behøver for sioner og selv afgive en årlig indberet-
at udvide sine egne Kundskaber, samt ning til Kancelliet – Danske Kancelli
Landkarter og andre Ting, som udfor- indtil 1848 – og herefter til Ministeriet
dres til Børnenes Undervisning…”. for Kirke- og Undervisningsvæsenet el-
Dog var der ”for de Formuendes Børn” ler Kultusministeriet, indtil dette i 1916
blot tale om et udlæg, som forældrene blev opdelt i et Kirkeministerium og et
senere måtte betale. Denne ordning Undervisningsministerium. Den fæl-
16
14
holdt i store træk indtil folkeskoleloven les oprindelse er endnu i dag mærkbar,
af 1937. idet såvel kirkeministeren som under-
Landkommunallovens kompetenceaf- visningsministeren begge stadig holder
grænsning blev i 1871 præciseret, idet til i Frederiksholms Kanal 21, blot i
det i punkt g hedder, at skolekommissi- henholdsvis stueetagen og på 1. sal.
onen skal ”gjøre Indstilling til vedkom- Sådan var kompetencerne fordelt i
mende Sogneraad om Valget mellem 1884-85, da regnebogssagen udspillede
de autoriserede Læsebøger og om for- sig.
mentlige Mangler ved en Skoles Forsy-
ning med Læsebøger, Undervisningsap- Striden stod om regnebøger
parater, Inventarium m.v.”. Samtidig De to regnebøger skal her have nogle
15
præciseres det i § 2, at hvis sognerådet få bemærkninger med på vejen. Jørgen
ikke følger skolekommissionens ind- Beyerholms ”Regnebog for Borger- og
stilling, kan kommissionen forlange, Almueskoler” fra 1874 var i 3 dele: I.
at sognerådet forelægger sagen ”til en Del. Ubenævnte og ens benævnte hele
høiere Myndigheds Afgjørelse”, dvs. Tal, II. Del. Benævnte Tal. (Ny Mønt),
for skoledirektionen. Heller ikke dette III. Del. Brøk og Reguladetri. (Ny Mønt).
var åbenbart tilstrækkeligt tydeligt, så Han supplerede denne udgivelse med en
ministeriet måtte i skrivelse af 6. juni samling ”Regneøvelser for Begyndere”,
1876 fastslå, at ”Sogneraadet har ikke som udkom i 2. oplag i 1884. Derudover
nogen Myndighed over Skolekommis- ser det ikke ud til, at hans værker er ud-
sionen og kan ikke give denne Paalæg kommet i flere oplag/udgaver, så udbre-
eller Tilrettevisninger”. Beyerholm delsen har næppe været stor.
kunne altså ikke underkende Schiødte i Den regnebog, Seehusen ønskede
afgørelsen om lærebogsvalget. sig, var Chr. Hansens Regnebog, som
udkom første gang i 1862, 2. udgave
28