Page 17 - Årsskrift 2004 fra Historisk Forening Værløse
P. 17

lettet i fingrene var den trafikale infrastruk-  der gjorde det muligt for lokalsamfundene
        tur, herunder  især jernbanetrafikken,  og  at få klare grænser, og hvor byen samtidig
        den overordnede tanke var, at byvæksten  havde en stor berøringsflade med det åbne
        skulle ske omkring stationerne og byerne  land. At begrebet byudvikling og planarbej-
        ligge som perler på en snor. Derved forhin-  de var i højsædet efter krigen understrege-
        drede man, at København voksede i lag, det  des i særlig grad af, at man i 1947 også
        ene uden på det andet. Væksten koncentre-  oprettede Boligministeriet,  hvortil byplan-
        rede sig i stedet inden for de fem fingre, og  lovgivningen blev overført fra Indenrigsmi-
        ind imellem fingrene blev der udlagt grøn-  nisteriet.
        ne kiler i form aflandbrug, skov, gartneri og
        friarealer. Den centrale del af København  Øvrige planer
        var selve håndfladen, som bare skulle vide-  Inden for planlægningssystemet  opererede
        reudvikle sig helt naturligt. Fingerplanen  man i efterkrigstiden med fem forskellige
        var inspireret fra London. Her ønskede man  planer: l) Byudviklingsplan  (egnsplan a la
        ikke, at millionbyen skulle brede sig yderli-  Fingerplanen),  2) Generalplan (overordnet
        gere, dens vækst skulle lægges ud i helt nye  kommunal planlægning),  der opfylder de
        byer, også kaldet "new towns" med industri,  forpligtelser,  byplanloven pålægger kom-
        handel, osv. Ud fra en tese om, at store,  munerne. Den forpligter kommunen over
        uoverskuelige byer gør mennesker rodløse  for staten, men ikke de enkelte borgere, 3)
        og fremmedgjorte,  ville man i stedet dele  Dispositionsplan  (overordnet  kommunal
        den engelske hovedstad op i mindre enhe-  planlægning),  4) Byplan (områdeplanlæg-
        der. Fingerplanen  var m.a.o. et planlæg-  ning med forpligtende  virkning for såvel
        ningsarbejde, der anviste nye veje, hvorved  sogneråd som beboere, og 5) Detailplaner
        man kunne sikre storkøbenhavns kommen-   (bebyggelsesplaner,  o.l.).
        de udvikling. Planen indeholdt en struktur,
                                                 Til kamp mod jordspekulanter
                                                 Der var således allerede på et tidligt tids-
                                                 punkt skabt de nødvendige teoretiske for-
                                                 udsætninger for en gennemtænkt byudvik-
                                                 ling i hele det storkøbenhavnske  område,
                                                 herunder for Værløse, som i givet fald skul-
                                                 le være en af perlerne på snoren ifølge Fin-
                                                 gerplanen. Men et er teori, noget andet er
                                                 praksis med dens mange andre ideer, som
                                                 skulle spille sammen med disse planer.
                                                 Den stille tid i krigsårene, hvor udstykning
                                                 og byggeri var begrænset, blev afløst af en
                                                 kraftig  udvikling  først  og fremmest  i
                                                 københavnsområdet. Begyndende "gårdslag-
                                                 terier" var en realitet; spekulanter  rundt
                                                 omkring i de vestlige forstæder, eksempel-
                                                 vis Hvidovre og Glostrup, var allerede gået
                                                 i gang på egen hånd og udstykkede tilfældi-
                                                 ge landbrugsejendomme,  der måtte være til
                                                 salg, til villaparceller uden nogen gennem-
        Planlægningen  af Værløse drejede sig efter 2. ver-  tænkt sammenhæng  med trafikale  eller
        denskrig om at skabe en velfungerende  helårsby  afvandingsmæssige  forhold. En lignende
        med en fornuftig  tilknytning  til det københavnske
        storbysamfund.  Der tænkes på en nem og bekvem  tendens gjorde sig gældende i Værløse.
        jernbaneforbindelse  til Københavns  bybanenet og  Fra statens side satte man imidlertid ind
        på en forbedring  og udbygning af det lokale vejnet  med yderligere regulerende  foranstaltnin-
        og dets tilknytning til Fingerplanens  overordnede  ger for at sikre det åbne land mod tilfældig
        radialvejnetsystem.

                                                                                    15
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22