Page 49 - Årsskrift 2000 fra Historisk Forening Værløse
P. 49

til fiskeri. Søværnets Flyve-  forskellige sikringstj enester  liggjort i slutningen af 1998,
         tjeneste  modtog  derfor  i  som  sanitetstjeneste,  be-  og heri nævntes Flyvestati-
         1962 5 helikoptere af typen  vogtning,  brand-  og red-  on Værløse  sammen med
         Alouette III. Det tekniske  ning, flyvekontrol,  vejrtje-  Flyvestation  Aalborg  som
         vedligehold  skulle Flyve-  neste, kørselstjeneste,  ved-  lukningstruede  af besparel-
         våbnet stå for, medens Sø-  ligehold af etablissementet,  seshensyn.  Flyvestationen
         værnet skulle levere piloter-  depottjeneste,  administrati-  havde før været nævnt i den
         ne i form af søofficerer,   on, operationsplanlægning  sammenhæng,   men havde
         som fik en pilotuddannelse  og hele den store sektion,  hver gang redet stormen af.
         ved Flyveskolen på Flyve-   som sørger for, at den tekni-  Det var jo herfra, VIP-flyv-
         station Avnø. 11966 indkøb-  ske tjeneste fungerer.    ninger med kongehus   og
         tes yderligere 3 helikoptere  Indenfor flyvestationens  regering udgik. Det var her,
         til Søværnets Flyvetjeneste.  område har ca. 2000 perso-  Hovedværkstedet  med eks-
           Den 29. april 1977 blev   ner deres daglige arbejde.  pertise på de 6 forskellige
         Søværnets    Flyvetjeneste  En stor del af disse er ansat  flytyper, flyvestationen  rå-
         oprettet  som selvstændig   i Flyvematerielkommando-   dede over, befandt sig. Det
         enhed, men selvom   enhe-   en og ved Hovedværksted    var ydermere  den eneste
         den blev selvstændig,  på-  Værløse. Hærens og Søvær-  militære flyveplads øst for
         hviler den tekniske vedlige-  nets tekniske Tjeneste blev  Store Bælt.  Ingen kunne
         holdelse dog stadig Flyve-  etableret  1947 og placeret  forestille  sig, at man for
         våbnet.                     på flyvestationen.  Den 18.  alvor ville nedlægge en vel-
            Det, der indtil nu er for-  juni 1951 blev den tekniske  fungerende flyvestation.
         talt om Flyvestation  Vær-  tjeneste til Flyvematerieltje-  Den 25. maj kom dom-
         løse, kan give det indtryk, at  nesten (FMT), og i 1961  men: Flyvestation Værløse
         flyvestationen kun består af  ændredes navnet til Flyve-  nedlægges som flyoperativ
         arealet, som flyvestationen  materielkommandoen,  som  flyvestation  og ændres til
         ligger på, og eskadrillerne.  den hedder i dag. Andre  AFIS flyveplads. En AFIS
         Dette  er nok en generel    gæsteenheder på Flyvestati-  flyveplads er kort fortalt en
         misforståelse. Det sker ofte,  on Værløse  er Forsvarets  plads,  hvor  der  ikke  er
         når jeg f.eks. kommer ud på  Værnepligt  og Rekrutte-  nogen flyveledelse. Det vil
         skoler, at eleverne spørger,  ring, Flyvevåbnets Special-  sige, at den stort set kun kan
         omjeg er politibetjent, fordi  skole og Patruljegruppen  beflyves under gode vejr-
         jeg er i uniform. Når jeg   Nordøstgrønland, Sirius.   forhold.
         svarer, at jeg er fra Flyve-  Flyvestation Værløse var   Eskadrille 722 og Søvær-
         våbnet, er det næste spørgs-  indtil den 25. maj 1999 en  nets  Flyvetjeneste  skulle
         mål, om jeg er pilot. På fly-  arbejdsplads, de ansatte var  forlægges  til Flyvestation
         vestationen er der ud over  meget glade for. Det er de  Karup og Eskadrille 721 til
         gæsteenhederne  beskæfti-   selvfølgelig nogle år endnu,  Flyvestation Aalborg.
         get ca. 850 personer. Ud af  men det, der skygger over   Flytningen af eskadriller-
         disse er kun ca. 250 ansat  glæden, er det forsvarsfor-  ne skulle være tilendebragt
         i eskadrillerne,  medens re-  lig, der blev indgået denne  ved udgangen af 2003.
         sten er beskæftiget  med    dato.  Forsvarskommissio-    Næsten lige så hårdt et
         vedligehold  af flyene, de  nens beretning blev offent-  slag som den ændrede sta-


                                                                                     47
   44   45   46   47   48   49   50   51   52