Page 46 - Årsskrift 2000 fra Historisk Forening Værløse
P. 46

Fly af typen Fokker DXXI
        lunde tørre forhold, når der  bet starter en observations-  på flyvepladsen  i begynde/sen
        skulle arbejdes på flyene.  maskine  med løjtnant  V                      af 1940
        Der igangsættes  et større  Godtfredsen  som fører og
        byggeprogram,   idet hver   sekondløjtnant G.F. Broder-  ker og leve nogenlunde som
        eskadrille  skal  have  sin  sen som observatør/skytte.  før krigen, selvom de selv-
        egen hangar.  Den første,  Maskinen skydes ned af de   følgelig  skulle have Aus-
        som benævnes    hangar  5,  angribende tyske fly, og de  weiss for at kunne komme
        påbegyndes i 1934 og står   to ombordværende   bliver  til og fra deres hjem.
        færdig i marts 1935. l årene  dræbt.                     I løbet af anden verdens-
        frem til 1940 opføres resten  Angrebet varer til klokken  krig og i årene efter indså
        af hangarerne.  Den sidste,  6.30, og klokken 7.10 kom-  man fra dansk side, at det
        Hangar 1, er færdigbygget i  mer der ordre fra Krigsmi-  var nødvendigt med et tred-
        februar 1940.               nisteriet,  at al yderligere  je værn: Flyvevåbnet. Den
          Tidligt om morgenen 9.    modstand skalophøre.       1. oktober 1950 blev Flyve-
        april  1940 klokken  5.25    I løbet af krigsårene blev  våbnet officielt dannet, og
        angribes  flyvepladsen  af  bl.a.  Langdyssegaard  og  man begyndte nu opbygnin-
        tyske Messerschmitt  110.   Lerbækgaard  nedrevet,  da  gen af det nye værn. I den-
        Af de 92 fly, Hærens Flyve-  der havde været flere hava-  ne opbygningsfase så frem-
        tropper rådede over, var 62  rier ved at maskinerne ram-  tiden  for  Flyvestation
        operationsklare,  medens 30  te dem under start og lan-  Værløse lys og lykkelig ud.
        fly var på værksted. Hoved-  ding. I slutningen af okto-  Flyverkommandoen  med
        parten af flyene var foræl-  ber måned 1942 fik indbyg-  Flyverstaben etablerede sig
         dede maskiner,  som ikke   gerne i Bringe besked på at  i den gamle hovedbygning.
         havde mange chancer over-  de skulle forlade flyveplad-  østre Flyvebasiskommando
         for de tyske maskiner. Der  sens område. De fik økono-  oprettes også på Flyvestati-
         var dog en enkelt type; de  misk kompensation,  så de  onen, som fra den 8. febru-
         nyindkøbte  Fokker DXXI,   kunne  etablere  sig andre  ar 1951 bliver benævnt Fly-
         som måske kunne have ydet  steder, men skulle være ude  vestation  Værløse.  Vestre
         reeel modstand, men bekla-  af området ved udgangen af  Flyvebasiskommando  op-
         geligvis var de endnu ikke  november. Indtil da havde  rettedes  på  Flyvestation
         operationsklare.           de kunnet opholde sig på   Karup.
          Umiddelbart inden angre-  området,  dyrke dere mar-    Denne dato er dog ikke

          44
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51