Page 46 - Årsskrift 2000 fra Historisk Forening Værløse
P. 46
Fly af typen Fokker DXXI
lunde tørre forhold, når der bet starter en observations- på flyvepladsen i begynde/sen
skulle arbejdes på flyene. maskine med løjtnant V af 1940
Der igangsættes et større Godtfredsen som fører og
byggeprogram, idet hver sekondløjtnant G.F. Broder- ker og leve nogenlunde som
eskadrille skal have sin sen som observatør/skytte. før krigen, selvom de selv-
egen hangar. Den første, Maskinen skydes ned af de følgelig skulle have Aus-
som benævnes hangar 5, angribende tyske fly, og de weiss for at kunne komme
påbegyndes i 1934 og står to ombordværende bliver til og fra deres hjem.
færdig i marts 1935. l årene dræbt. I løbet af anden verdens-
frem til 1940 opføres resten Angrebet varer til klokken krig og i årene efter indså
af hangarerne. Den sidste, 6.30, og klokken 7.10 kom- man fra dansk side, at det
Hangar 1, er færdigbygget i mer der ordre fra Krigsmi- var nødvendigt med et tred-
februar 1940. nisteriet, at al yderligere je værn: Flyvevåbnet. Den
Tidligt om morgenen 9. modstand skalophøre. 1. oktober 1950 blev Flyve-
april 1940 klokken 5.25 I løbet af krigsårene blev våbnet officielt dannet, og
angribes flyvepladsen af bl.a. Langdyssegaard og man begyndte nu opbygnin-
tyske Messerschmitt 110. Lerbækgaard nedrevet, da gen af det nye værn. I den-
Af de 92 fly, Hærens Flyve- der havde været flere hava- ne opbygningsfase så frem-
tropper rådede over, var 62 rier ved at maskinerne ram- tiden for Flyvestation
operationsklare, medens 30 te dem under start og lan- Værløse lys og lykkelig ud.
fly var på værksted. Hoved- ding. I slutningen af okto- Flyverkommandoen med
parten af flyene var foræl- ber måned 1942 fik indbyg- Flyverstaben etablerede sig
dede maskiner, som ikke gerne i Bringe besked på at i den gamle hovedbygning.
havde mange chancer over- de skulle forlade flyveplad- østre Flyvebasiskommando
for de tyske maskiner. Der sens område. De fik økono- oprettes også på Flyvestati-
var dog en enkelt type; de misk kompensation, så de onen, som fra den 8. febru-
nyindkøbte Fokker DXXI, kunne etablere sig andre ar 1951 bliver benævnt Fly-
som måske kunne have ydet steder, men skulle være ude vestation Værløse. Vestre
reeel modstand, men bekla- af området ved udgangen af Flyvebasiskommando op-
geligvis var de endnu ikke november. Indtil da havde rettedes på Flyvestation
operationsklare. de kunnet opholde sig på Karup.
Umiddelbart inden angre- området, dyrke dere mar- Denne dato er dog ikke
44