Page 47 - Årsskrift 2000 fra Historisk Forening Værløse
P. 47

helt korrekt, da det senere  mmister  udtaler,  at han  Spitfiren  udgik  efterhån-
          har vist sig, at den korrekte  synes, det vil være uansvar-  den.  Sidst på året  1951
          dato er 8. januar! Men ved  ligt at bruge 70-80 millio-  modtog eskadrillen  Fairey
          en kundgørelse for forsvaret  ner til at opføre en flyve-  Firefly, et målslæbningsfly
          udgivet  8. februar,  hvori  plads i området  ved Ka-  og målslæbning blev eska-
          oprettelse af flyvestationer  lundborg. Startbanen bliver  drillens hovedvirksomhed.
          og  eskadriller  bekendt-  anlagt og kan indvies den 3.  Eskadrillen  måtte  tåle
          gøres, undlader Forsvarsmi-  december 1953. Den er på  mange skoser fra eskadril-
          nisteriet at oplyse den kor-  det tidspunkt  2500 meter  ler på de jyske  stationer,
          rekte dato.                lang, og forlænges senere til  som efterhånden var udru-
            På Flyvestation Værløse  dens  nuværende  længde:    stet med jagerfly  af jet-
          skal der anlægges en beton-  3000 meter.              typen.
          landingsbane, men det mø-    Flyvestation Værløse hav-  Det var betegnelser som
          der stor modstand. Der er  de hidtil, set fra et operativt  Sportsflyveklubben  722, og
          en del skriverier i aviserne,  synspunkt,  ikke gjort sig  Flyvestationen  blev kaldt
          hvor  man  går  imod   at  særlig bemærket.  Der var  Vejrstation Flyveløs.
          anlægge denne bane. Sog-   kun en eskadrille stationeret  Den 1. maj 1956 overføres
          nerådet  var kraftigt  imod  på flyvestationen.  Det var  Eskadrille 721 fra Kastrup
          anlæggelsen, og fra politisk  eskadrille  722, som blev  og Flyvestation København
          side blev det foreslået  at  grundlagt  8. februar  1951  nedlægges.
          flytte  Flyvestationen  til  med materiellet fra Hærens  23. juli samme år bestem-
          Nordvestsj ælland.         Flyvetroppers 4. eskadrille.  mer Flyverkommandoen,  at
            Af økonomiske   årsager  Det var Spitfire,  Oxford,  Eskadrille  722 skal være
          bliver det dog ikke til noget,  Harvard og KZ VII, eska-
          da den daværende forsvars-  drillen  var udrustet  med.            Målslæbningsfly
                                                                               Fairey Firefly



























                                                                                      45
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52