Page 47 - Årsskrift 2000 fra Historisk Forening Værløse
P. 47
helt korrekt, da det senere mmister udtaler, at han Spitfiren udgik efterhån-
har vist sig, at den korrekte synes, det vil være uansvar- den. Sidst på året 1951
dato er 8. januar! Men ved ligt at bruge 70-80 millio- modtog eskadrillen Fairey
en kundgørelse for forsvaret ner til at opføre en flyve- Firefly, et målslæbningsfly
udgivet 8. februar, hvori plads i området ved Ka- og målslæbning blev eska-
oprettelse af flyvestationer lundborg. Startbanen bliver drillens hovedvirksomhed.
og eskadriller bekendt- anlagt og kan indvies den 3. Eskadrillen måtte tåle
gøres, undlader Forsvarsmi- december 1953. Den er på mange skoser fra eskadril-
nisteriet at oplyse den kor- det tidspunkt 2500 meter ler på de jyske stationer,
rekte dato. lang, og forlænges senere til som efterhånden var udru-
På Flyvestation Værløse dens nuværende længde: stet med jagerfly af jet-
skal der anlægges en beton- 3000 meter. typen.
landingsbane, men det mø- Flyvestation Værløse hav- Det var betegnelser som
der stor modstand. Der er de hidtil, set fra et operativt Sportsflyveklubben 722, og
en del skriverier i aviserne, synspunkt, ikke gjort sig Flyvestationen blev kaldt
hvor man går imod at særlig bemærket. Der var Vejrstation Flyveløs.
anlægge denne bane. Sog- kun en eskadrille stationeret Den 1. maj 1956 overføres
nerådet var kraftigt imod på flyvestationen. Det var Eskadrille 721 fra Kastrup
anlæggelsen, og fra politisk eskadrille 722, som blev og Flyvestation København
side blev det foreslået at grundlagt 8. februar 1951 nedlægges.
flytte Flyvestationen til med materiellet fra Hærens 23. juli samme år bestem-
Nordvestsj ælland. Flyvetroppers 4. eskadrille. mer Flyverkommandoen, at
Af økonomiske årsager Det var Spitfire, Oxford, Eskadrille 722 skal være
bliver det dog ikke til noget, Harvard og KZ VII, eska-
da den daværende forsvars- drillen var udrustet med. Målslæbningsfly
Fairey Firefly
45