Page 48 - Årsskrift 2000 fra Historisk Forening Værløse
P. 48
Sikorski S 61
på redningstjeneste
Eftersøgnings- og Red-
ningseskadrille. Eskadrillen
modtager 7 Sikorsky S-55C
redningshelikoptere og er-
klæres 11. april 1957 opera-
tiv.
På grund af S-55 helikop-
terens ringe rækkevidde, er
det dog nødvendigt at støtte
denne ved eftersøgningso-
perationer, og Flyvevåbnet
har derfor købt 6 Pembroke
til at støtte disse missioner.
De 6 Pembroke erstattedes i
1961 af 8 Catalina PBY 5A.
Fra 10. april 1965 og året
ud modtager Eskadrille 722
8 S-61 Sikorskyhelikoptere.
S-61 helikopteren var i for-
hold til S-55 så nem at flyve
og havde så lang en række-
vidde (1200 km på fulde
tanke), at den kunne opere-
re uden støttefly, og det
betød en vending med hen-
syn til at løse opgaverne for
Eskadrille 722.
Den største succes i eska-
drillens tid som rednings-
eskadrille er muligvis ind- drillens helikoptere fløjet De områder, inspektionen
satsen ved færgen Skager- mere end 100.000 timer og skulle foregå i, var havom-
raks forlis den 7. september reddet eller hjulpet mange råder omkring Færøerne og
1966. Eskadrillen sendte 5 tusind mennesker i nød. I Grønland. Der var to væ-
helikoptere til undsætning februar 1962 oprettes Sø- sentlige grunde til at bygge
og Eskadrille 721 sendte en værnets Flyvetjeneste som disse relativt store enheder:
Catalina. Ud af 148 om- en flight eller del af Eska- Grønlandsskibet Hans Hed-
bordværende reddede heli- drille 722. Søværnet havde tofts forlis og det at de små
kopterne 66, medens resten bygget 4 store inspektions- kuttere, som indtil da havde.
blev samlet op af skibe i skibe og Søværnets Flyve- fungeret som fiskeriinspek-
området. Men også her tjeneste skulle levere de tionsskibe, var for små og
hjalp helikoptere og fly til helikoptere og besætninger, for langsomme i forhold til
ved at dirigere skibene til de som var en væsentlig del af de store og hurtige trawlere,
nødstedte. Siden har eska- inspektionsvirksornheden. som efterhånden benyttedes
46