Page 48 - Årsskrift 2000 fra Historisk Forening Værløse
P. 48

Sikorski S 61
                   på redningstjeneste









        Eftersøgnings-  og  Red-
        ningseskadrille. Eskadrillen
        modtager 7 Sikorsky S-55C
        redningshelikoptere  og er-
        klæres 11. april 1957 opera-
        tiv.
          På grund af S-55 helikop-
        terens ringe rækkevidde, er
        det dog nødvendigt at støtte
        denne ved eftersøgningso-
        perationer, og Flyvevåbnet
        har derfor købt 6 Pembroke
        til at støtte disse missioner.
        De 6 Pembroke erstattedes i
         1961 af 8 Catalina PBY 5A.
          Fra 10. april 1965 og året
        ud modtager Eskadrille 722
        8 S-61 Sikorskyhelikoptere.
        S-61 helikopteren var i for-
        hold til S-55 så nem at flyve
        og havde så lang en række-
        vidde (1200 km på fulde
        tanke), at den kunne opere-
        re uden støttefly,  og det
        betød en vending med hen-
         syn til at løse opgaverne for
        Eskadrille 722.
          Den største succes i eska-
         drillens tid som rednings-
         eskadrille er muligvis ind-  drillens  helikoptere  fløjet  De områder, inspektionen
         satsen ved færgen Skager-  mere end 100.000 timer og  skulle foregå i, var havom-
         raks forlis den 7. september  reddet eller hjulpet mange  råder omkring Færøerne og
         1966. Eskadrillen sendte 5  tusind mennesker i nød. I  Grønland. Der var to væ-
         helikoptere  til undsætning  februar  1962 oprettes Sø-  sentlige grunde til at bygge
         og Eskadrille 721 sendte en  værnets Flyvetjeneste  som  disse relativt store enheder:
         Catalina.  Ud af 148 om-   en flight eller del af Eska-  Grønlandsskibet Hans Hed-
         bordværende  reddede heli-  drille 722. Søværnet havde  tofts forlis og det at de små
         kopterne 66, medens resten  bygget 4 store inspektions-  kuttere, som indtil da havde.
         blev samlet op af skibe i  skibe og Søværnets Flyve-  fungeret som fiskeriinspek-
         området.  Men  også  her   tjeneste  skulle  levere  de  tionsskibe, var for små og
         hjalp helikoptere og fly til  helikoptere og besætninger,  for langsomme i forhold til
         ved at dirigere skibene til de  som var en væsentlig del af  de store og hurtige trawlere,
         nødstedte. Siden har eska-  inspektionsvirksornheden.  som efterhånden benyttedes


          46
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52