Page 15 - Årsskrift 1990 fra Historisk Forening Værløse
P. 15
MINf6fN806
/ 30' erne videreudvikledes ABC' ernes aflø- GYLDENDAL
sere, læsebøger efter ordbilledemetoden. •••
Svanebogen er et eksempel på, hvor indby-
dende en læsebog kunne være. Herluf Jense-
nius' s dejlige tegninger, mange i stærke far- Min egen Bog, som er meget i stil med Sva-
ver, pryder hver eneste side i bogen. nebogen, udkom i /939.
indførte i denne bog, var lydrnetoden og
ordbilledemetoden. Nu slap børnene for
at stave sig igennem adskillige sider med
småord og intetsigende stavelser, som
andre ABC'er - også fra samme periode -
benytter sig af. Det nye var meget mere
inspirerende. De små læsestykker, som
børnene når at stifte bekendtskab med i
bogen, handler om noget, som de i forve-
jen er fortrolige med, såsom kammerater- Her er en Trillebør.
ne, skolen, familien og legetøjet. I det lille Det er lasses Trillebør. ~
rim, som slutter bogen, bliver barnet min- I Trillebøren kan lasse køre
det om, at det lønner sig at være flittig, ikke Kaal og Salat og Græs ..
mindst for forældrenes skyld: til sine to Kaniner. <. "
Jeg er endnu kun liden
/ Svanebogen genfinder børnene situationer
men vokser nok med Tiden fra deres dagligdag. Det er parcelhusbarnets
og bliver dygtig, flink og stor omgivelser, der beskrives "Lasse, Far og
til glæde for min Far og Mor. Mor bor i et Hus med Have".
13