Page 15 - Årsskrift 1990 fra Historisk Forening Værløse
P. 15

MINf6fN806





























            / 30' erne videreudvikledes ABC' ernes aflø-  GYLDENDAL
            sere, læsebøger  efter ordbilledemetoden.  •••
            Svanebogen er et eksempel på, hvor indby-
            dende en læsebog kunne være. Herluf Jense-
            nius' s dejlige tegninger, mange i stærke far-  Min egen Bog, som er meget i stil med Sva-
            ver, pryder hver eneste side i bogen.  nebogen, udkom i /939.

            indførte i denne bog, var lydrnetoden  og
            ordbilledemetoden.  Nu slap børnene  for
            at stave sig igennem adskillige sider med
            småord  og intetsigende  stavelser,  som
            andre ABC'er - også fra samme periode -
            benytter sig af. Det nye var meget mere
            inspirerende.  De små læsestykker,  som
            børnene  når at stifte bekendtskab  med i
            bogen, handler om noget, som de i forve-
            jen er fortrolige med, såsom kammerater-         Her er en Trillebør.
            ne, skolen, familien og legetøjet. I det lille  Det er lasses Trillebør.  ~
            rim, som slutter bogen, bliver barnet min-  I Trillebøren kan lasse køre
            det om, at det lønner sig at være flittig, ikke  Kaal og Salat og Græs  ..
            mindst for forældrenes  skyld:          til sine to Kaniner.        <. "

            Jeg er endnu kun liden
                                                  / Svanebogen genfinder børnene situationer
            men vokser nok med Tiden              fra deres dagligdag. Det er parcelhusbarnets
            og bliver dygtig, flink og stor       omgivelser,  der beskrives  "Lasse, Far og
            til glæde for min Far og Mor.         Mor bor i et Hus med Have".



                                                                                    13
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20