Page 11 - Årsskrift 1990 fra Historisk Forening Værløse
P. 11
Skolebøger på
Værløse Museum
2. ABC'ere og læsebøger
Fra Hjorts Børneven til Svanebogen
Af Hanne Jespersen
Museets ældste læsebog er en af den danske r·
skolebogsverdens store klassikere, Peder
Hjorts Den Danske Børneven i en udgave
fra 1858. Samtidig med at bogen skulle træne
børnenes læsefærdighed, er den en alt-i-eet
lærebog. Ganske praktisk også ud fra en
økonomisk betragtning, for især i landsogne-
ne var sognerådene ikke begejstrede for at ~QII. BtnjtIR1
ofre penge på skolebøger. !hnglubtrif hn ~itttt
Bogen indledes med nogle enkle læse-
stykker, meget i stil med dem børnene kend-
te fra ABC'en. På de første ti sider optræder
barnet selv som fortæller og det på en meget
rørende måde:
Jeg hører til Børnene. Børn vide endnu kun
lidet og forstaae ikke mange Ting; derfor
maae de undervises og lære. Derved blive
de forstandige (...). Et godt Barn gaaer gjer-
ne i Skole; det er flittigt, ordentligt, og renligt,
sædeligt og stille. Det forliges altid med de
andre Skolebørn (...). Jeg vil være et artigt
og lydigt Skolebarn.
Med indførelsen af undervisningspligt ved
Almueskoleloven aj 1814, havde Frederik 6.
Den slags læsestykker har uden tvivl bidraget væsentligt til forbedring af landbe-
givet børnene mindreværdskomplekser. folkningens almene kundskaber. 1 taknem-
I næste afsnit belæres barnet om, at læse- melighed helfor har Peder Hjort dedikeret
bogens første side hedder titelbladet, og på Den Danske Børneven til kongen.
det står der foruden titlen, hvor bogen er
trykt, og "Ved at trykke en Bog, kan man i Lidt senere bliver barnet sat på en prøve
kort Tid fordoble det Skrevne tusinde Gan- læsefærdighed, som de fleste må have
ge. Denne Konst kaldes Bogtrykkerkon- knækket halsen på. "Lange Ord, som ikke
sten." ere lette at udtale." Som indledning til de
9