Page 12 - Årsskrift 1990 fra Historisk Forening Værløse
P. 12

knapt tre sider  to spalter skriver Peder  som nævnt fra indledningen.  Resten af de
             Hjort:                                over 600 sider er opdelt i fire afsnit. Det
                                                   første indeholder bl.a. Alvorlige Fortællin-
             Hvad disse Ord betyde, og hvorledes nogle  ger, Lystige  Fortællinger,  Æventyr  og
             af dem, som ikke ere rigtig danske, læses, det  Nogle  Sange.  De alvorlige  fortællinger
             kan en flink Dreng, om han vil, dels lære  beretter  om hverdagssituationer,  hvor
             udenad  efter Lærerens  Forklaring,  dels  børn optræder på en mindre heldig måde.
             gjætte sig til afsig selv. Men han vogte sig for,  Og direkte eller indirekte  belæres barnet
             at en Pige ikke gjør ham til Skamme ved at  om, hvordan et artigt og lydigt barn opfø-
             lære det hurtigere, end han selv.     rer sig. De lystige  fortællinger  er bl.a.
                                                   molbohistorier.
                Og så nogle eksempler på disse ord, som  I andet afsnit lærer børnene naturhisto-
             i sværhedsgrad langt overstiger, hvad man i  rie, i tredie geografi, verdenshistorie,  dan-
             dag ville forlange i de første skoleår: "Ad-  markshistorie  og samfundslære.  Til slut et
             resseavisavertissement,  Repartitionsbereg-  mindre afsnit, som indledes med "Helbre-
             ningerne,  Medicindispensasjonsanstalt".  dens Bevarelse".  Heri hedder det:
             Det er nogle af de længste og "nogen som
             ikke ere rigtig danske."              Da den oprejste Stilling er vor naturlige (...)
                Et afsnit består udelukkende  af spørgs-  saa maae Børn tidligen vænne sig til denne.
             mål. F.eks. erstatter Peder Hjort et eller flere  Derfor  hedder  det: Hovedet  op, Brystet
             ord i teksten med tankestreger:       frem, Maven ind, Fødderne udad! Saa seer
                                                   man først, hvad et Menneske egentlig er.
             Den, som ikke gider arbejde, men hellere
             gaaer ledig, hedder et - Menneske.  Hvo,  De sidste sider er en beskrivelse af den
             som ikke er flittig og opmærksom i Skolen,  kristne tro og den kristne kirke, og afsnittet
             kan intet - , og han bliver - sin Levetid.  slutter med "Farvel til de Unge, som skulle
                                                   gaae til Confirmation."
                De foregående  uddrag  af bogen  er   Den store mængde læsestof er ganske



                        {)\Hlb {)ebbcr \)el ben ~ing,  [om [jælben [ejler i nogen @;tuc,
                   ber l1r&oea, llClgtet ben  CIl 9el ~eI CIf%mt  iffe fan l1rugea? {)\)Clb
                   f'emærfet  bu i benne @lIm, [om føt 9at fibbct l'aa et ~~r?  {)\)Clb
                   for -9lt5gfTClClb CIf ~tæ fan iffe gobt ltnb\)æree i Jrjøffenct?  {)\)Clb
                   be!)cl.leB ber, for at fiøre ~erfrQ til uæfle m~? VCæ\)n mig et {)QClnbc,
                                    [om er af ~etn!  nu et CIf Jro&l1er! ~\)Clb er bet
                                    ~eet, inben ccr @lfoTeflue fom i
                                    ben@ltClnb'9\)OtibennUet?dr'
                                    {)\)ab  forefliaet  biefe  to  [men
                                    miaeber,  og 9\)orban  [emmen-
                                    Hgnea be?



             Nogle af de spørgsmål, som Peder Hjort stiller til sine små læsere, kan vi i dag have svært ved
             at svare på; enten fordi vi ikke kender betydningen af ord, som i midten af 1800-tallet var helt
             almindelige eller fordi de ting, som var velkendte på Peder Hjorts tid, ikke kendes eller
             anvendes mere.



             10
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17