Page 13 - Årsskrift 1990 fra Historisk Forening Værløse
P. 13
overvældende, men det har heller ikke væ-
ret meningen, at alt skulle gennemgås i sko-
len. Læreren har haft mulighed for at vælge
det, som han selv syntes passede til børnenes
- og hans eget - standpunkt. Børnevennen er
nok senere i livet blevet fundet frem fra
reolen og anvendt til højtlæsning rundt om i
hjemmene. Ældre slægtninge, som aldrig
havde lært at læse, har sikkert lyttet opmærk-
somt, når børn eller børnebørn således kun-
ne indvie dem i naturens mærkværdigheder
eller berette om fædrelandets historie.
Bogen blev anvendt som lærebog fra
den udkom første gang i 1839 og til hen imod
slutningen af 1800-tallet, men om den har
været i brug i Værløse, ved vi ikke.
ABC'eme og deres afløsere
Når børnene fik Peder Hjorts Børneven,
forudsattes det, at de havde lært deres ABC.
Det kunne være efter Nyeste Bil/ed-ABC
for Begyndere, som museet har i en udgave Museets ældste ABC fra 1879 udmærker sig
fra 1879. Når de havde stavet sig igennem ved at have smukke farvelagte billeder, ho-
dyrenavne og enkelte sære tings navne, vedsageligt af dyr.
kunne de begynde at læse sammenhængen-
de tekst. Bogens første hedder "Tidens Ind-
deling": De følgende tekster er helliget ugedage-
ne, månedernes navne og til sidst årstider-
Dag og Nat bestaa af fire og tyve timer. En ne. Hertil er bogen trykt med gotiske
Dag og Nat tilsammen kaldes også et døgn. bogstaver, men på de sidste ti af de i alt 48
sider er det latinske bogstaver, som indø-
ves. I Hjorts Børneven er der udelukken-
de anvendt gotiske bogstaver.
Når vi kommer på den anden side af år-
hundredeskiftet, indeholder ABC'erne små
historier fra hverdagen, men hovedsagelig
den hverdag som barnet på landet kendte.
De udpræget moraliserende tekster, som
Hjorts Børneven og de tidligste ABC'er var
~t :;:Sa'llu6: 60'\lcb.
IDlIU! ej bIet frem, men 0R tilbage ffue ffal. fulde af, findes ikke mere.
Nye pædagogiske metoder var ved at
En tekst fra 1879-ABC'en, som vi dårligt kan vinde indpas i danskundervisningen, da
forestille os, at de 7-årige læsere kunne for- Børnenes danske Læsebog ABC udkom i
stå. 1912. De nye metoder, som forfatterne
11