Page 13 - Årsskrift 1990 fra Historisk Forening Værløse
P. 13

overvældende,  men det har heller ikke væ-
           ret meningen, at alt skulle gennemgås i sko-
           len. Læreren har haft mulighed for at vælge
           det, som han selv syntes passede til børnenes
           - og hans eget - standpunkt. Børnevennen er
           nok senere i livet blevet fundet frem fra
           reolen og anvendt til højtlæsning rundt om i
           hjemmene.  Ældre slægtninge,  som aldrig
           havde lært at læse, har sikkert lyttet opmærk-
           somt, når børn eller børnebørn således kun-
           ne indvie dem i naturens mærkværdigheder
           eller berette om fædrelandets historie.
              Bogen blev anvendt som lærebog fra
           den udkom første gang i 1839 og til hen imod
           slutningen af 1800-tallet, men om den har
           været i brug i Værløse, ved vi ikke.



           ABC'eme og deres afløsere


           Når børnene fik Peder Hjorts Børneven,
           forudsattes det, at de havde lært deres ABC.
           Det kunne være efter Nyeste Bil/ed-ABC
           for Begyndere, som museet har i en udgave  Museets ældste ABC fra 1879 udmærker sig
           fra 1879. Når de havde stavet sig igennem  ved at have smukke farvelagte billeder, ho-
           dyrenavne  og enkelte  sære tings navne,  vedsageligt af dyr.
           kunne de begynde at læse sammenhængen-
           de tekst. Bogens første hedder "Tidens Ind-
           deling":                               De følgende  tekster er helliget  ugedage-
                                                  ne, månedernes  navne og til sidst årstider-
           Dag og Nat bestaa af fire og tyve timer. En  ne. Hertil  er bogen  trykt  med gotiske
           Dag og Nat tilsammen kaldes også et døgn.  bogstaver, men på de sidste ti af de i alt 48
                                                  sider er det latinske bogstaver,  som indø-
                                                  ves. I Hjorts Børneven er der udelukken-
                                                  de anvendt gotiske bogstaver.
                                                    Når vi kommer på den anden side af år-
                                                  hundredeskiftet,  indeholder ABC'erne  små
                                                  historier fra hverdagen,  men hovedsagelig
                                                  den hverdag som barnet på landet kendte.
                                                  De udpræget  moraliserende  tekster,  som
                                                  Hjorts Børneven og de tidligste ABC'er var
                       ~t :;:Sa'llu6: 60'\lcb.
             IDlIU! ej bIet frem, men 0R tilbage  ffue ffal.  fulde af, findes ikke mere.
                                                    Nye pædagogiske  metoder var ved at
            En tekst fra 1879-ABC'en, som vi dårligt kan  vinde indpas  i danskundervisningen,  da
           forestille os, at de 7-årige læsere kunne for-  Børnenes  danske Læsebog ABC udkom i
           stå.                                   1912. De nye metoder,  som forfatterne

                                                                                   11
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18