Page 14 - Årsskrift 1988 fra Historisk Forening Værløse
P. 14

en, og det overflødige træ fjernes fra   Han har også fortalt om, at smeden,
           bagsiden af hjulet, således at fælgen er  der skulle lægge fælgringen om, varmede
           bredest indvendig og smalner til mod   den op i et bål i gården, til den blev
           ydersiden. Derefter sendes hjulet til sme-  rødvarm. Når den så blev lagt om fælgen,
           den, der lægger fælgringen om og sætter  var det om at være parat med vand, så der
           bøsning i navet til akslen.            ikke gik ild i hjulet, og man kunne høre
             I princippet er alle vognhjul lavet på  en knagen og en bragen fra hjulet, efter-
           denne  måde,  men for den egentlige    hånden som ringen afkøledes og derfor
           karetmager kan der dog forekomme af-   trak sig sammen.
           vigelser.                                Det siger sig selv, at der skulle være
             Når der var tale om elegante vogne,  brugt udsøgte materialer, og håndværket
           kunne baghjulene være meget store og   være førsteklasses, når træet skulle holde
           samtidig spinkle. Min far har f.eks. fortalt  til sådanne belastninger.
           om tilfælde, hvor baghjulene skulle være  Men hertil kom for karetmagernes
           ca. 2 meter i diameter, og hvor egerne på  vedkommende,  at de finere vogne -
           det tykkeste sted var som en almindelig  stadsvogne - skulle konstrueres, således
           blyant, og der var mange egere. I sådan-  at de kunne holde til de belastninger,
           ne tilfælde blev navet kogt, til det var helt  som vejene dengang frembød. Samtidig
           blødt, og da egerne var lidt større end  skulle de være elegante og lette at se
           hullerne, var der praktisk taget ikke hul  på.Som det kan ses på tegningerne 2, 3 og
           til den sidste eger. Men i skulle den, og i  4 var der forskellige muligheder at vælge
           kom den.                               imellem.


                         ---------------------~----------------------~------.-





























            2. Charabanc (1904). Fra en arbejdstegning til en charabanc. Baghjulene, der er højere end forhjulene, skulle
            være ca 1meter idiameter. Karakteristiskfor charabanc'eme var, at der var en topersoners agestol og bagved to
            langsgående bænke hver med 2 siddepladser.

           12
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19