Page 14 - Årsskrift 1988 fra Historisk Forening Værløse
P. 14
en, og det overflødige træ fjernes fra Han har også fortalt om, at smeden,
bagsiden af hjulet, således at fælgen er der skulle lægge fælgringen om, varmede
bredest indvendig og smalner til mod den op i et bål i gården, til den blev
ydersiden. Derefter sendes hjulet til sme- rødvarm. Når den så blev lagt om fælgen,
den, der lægger fælgringen om og sætter var det om at være parat med vand, så der
bøsning i navet til akslen. ikke gik ild i hjulet, og man kunne høre
I princippet er alle vognhjul lavet på en knagen og en bragen fra hjulet, efter-
denne måde, men for den egentlige hånden som ringen afkøledes og derfor
karetmager kan der dog forekomme af- trak sig sammen.
vigelser. Det siger sig selv, at der skulle være
Når der var tale om elegante vogne, brugt udsøgte materialer, og håndværket
kunne baghjulene være meget store og være førsteklasses, når træet skulle holde
samtidig spinkle. Min far har f.eks. fortalt til sådanne belastninger.
om tilfælde, hvor baghjulene skulle være Men hertil kom for karetmagernes
ca. 2 meter i diameter, og hvor egerne på vedkommende, at de finere vogne -
det tykkeste sted var som en almindelig stadsvogne - skulle konstrueres, således
blyant, og der var mange egere. I sådan- at de kunne holde til de belastninger,
ne tilfælde blev navet kogt, til det var helt som vejene dengang frembød. Samtidig
blødt, og da egerne var lidt større end skulle de være elegante og lette at se
hullerne, var der praktisk taget ikke hul på.Som det kan ses på tegningerne 2, 3 og
til den sidste eger. Men i skulle den, og i 4 var der forskellige muligheder at vælge
kom den. imellem.
---------------------~----------------------~------.-
2. Charabanc (1904). Fra en arbejdstegning til en charabanc. Baghjulene, der er højere end forhjulene, skulle
være ca 1meter idiameter. Karakteristiskfor charabanc'eme var, at der var en topersoners agestol og bagved to
langsgående bænke hver med 2 siddepladser.
12