Page 13 - Årsskrift 1988 fra Historisk Forening Værløse
P. 13

transport på - og udenfor - alle slags veje,  mesav (bjælkesav) med en smal klinge,
            måtte hjulene bygges solidt - men hvor-  og den er filet til at save for fod, d.v.s.
            dan? Hjulet består af nav, eger og fælg,  lodret op og ned foran sig. De krumme
            der alle er af træ. Navet er af elmetræ og  træstykker rettes af på den indvendige
            drejes ud af en blok, der er så stor, at  side med en fælghøvl, der er krum, og
            splintveddet kan fjernes helt. Når blok-  pudses siden med en zieklinge, og til-
            ken er tilstrækkeligt lagret, bores hul i  svarende gås forsiden efter med en al-
            midten til akslen - eller rettere til en  mindelig slethøvl.
            bøsning, hvori akslen anbringes. Dette   Nu samles hjulet. Man begynder med
            hul proppes til, og nu drejes blokken af,  at slå egerne i navet. Da de hver for sig er
            således at den i midten er tykkere end i  lidt større end hullerne, skal der slås godt
            enderne.  Midten  kaldes egerbænken,   til, og hvis der ikke var navringe om, ville
            medens enderne, der har mindre diame-  navet utvivlsomt revne. Derefter udmå-
            ter, kaldes for for- og bagpiben.      les længden fra navet til fælgen og eger-
              Det er i egerbænken, egern e skal sæt-  nes fælgtappe tildannes,  således at de
            tes, og hullerne til egern e bores med en  også gives et »bryst«, hvis bredde  af-
            lille smig, således at det færdige hjul får  hænger af »styrtet«; for hvis »sryrter« er
            en form som en kineserhat - det såkaldte  stort, er der ikke gods til et »bryst« på
            »styrtc.Man skulle måske tro, at denne  forsiden. Endvidere  skal tappene være
            form ville svække hjulet, men tværtimod  mindre i den yderste ende, og der laves
            bliver det i stand til at tåle stærkere  en slids i tappen, således at den kan kiles
            belastninger.  Samtidig kan hjulet med  fast.
            »styrt« give en vis fjedrende  virkning.  I fælgen bores derefter huller til eger-
            Derefter formes det endelige hul, således  tappene. De borede huller stemmes ud,
            at det får en form, der ligner et æg   således at de får samme  facon som
            svarende til egern es tværsnit. Den brede  egertappene, og der bores huller i begge
            ende af »ægget« er den bagerste (inder-  ender af fælgstykkerne til de såkaldte
            ste), idet belastningen på egerne er størst  »dornlinger« (dyvler).
            her. Endvidere udformes hullet, således  Så sættes fælgstykkerne på plads på de
            at egernes tap skal slås fast i og sidde i  tilhørende egere, og domlingerne  isæt-
            spænd.   u sendes navet til smeden, som  tes, således at de har fat i det følgende
            lægger navringene om for- og bagpiben.  fælgstykkes domlingehul. Endvidere slår
              Egerne er af egetræ, der også skal være  man kiler let i fælgtappenes slidser. Nu
            lagret, og som ikke må »gå over spån«,  slås fælgstykkerne endelig fast, således at
            d.v.s. årerne skal følge egern i dens fulde  de ligger an mod tappenes  bryst, og
            længde.   år egern e er rettet groft af -  kilerne slås i, så langt de kan komme. Et
            men endnu ikke formet, laves den tap,  af fælgstykkerne er lavet lidt kortere end
            som skal slås i navet. Den gøres lidt større  de andre, og i mellemrummet  anbringes
            end hullet i navet og forsynes med et  en lille klods, der først fjernes, når sme-
            »bryst«, der har samme smig, som hullet  den skal lægge fælgringen på. Den lægges
             i navet. Derefter formes egern e, som før  på i varm tilstand og lukker den sidste
             nævnt, således at tværsnittet ligner et æg.  fuge ved afkølingen. Inden fælgringen
               Fælgen består af et antal stykker bøge-  lægges på, har man fjernet den yderste
             træ, der udsaves med en krumning svar-  ende af fælgtappene og endeligt formet
             ende til hjulets størrelse. Udsavningen  hjulets ydre omkredes med en fælghøvl.
             foretages med en fodsav; det er en ram-  Til slut afmærkes bredden af fælgring-

                                                                                     11
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18