Page 27 - Årsskrift 1981 fra Historisk Forening Værløse
P. 27

Sandemose  med tvillingedøtrene  Hedda og Eva, fotograferet  i Hareskovby  af forfatteren  [ohs. V. Jensen.
                            Foto fra Niels Birger Wamberg:  Sandemoses  Ansigter.
                                Med tilladelse fra Det Schønbergske  Forlag.

            1924 får Sandemose  ganske vist hele tre bøger udgivet, men de fik ikke så gode an-
            meldelser,  og Sandemose  begynder  at tvivle på sin fremtid som forfatter,  og hans
            økonomiske  situation  bliver helt fortvivlet.  En femmer fundet i rendestenen  redder
            familiens  julerniddag  i 1924, skriver  han til Jørgen Bukdahl.  I ovennævnte  tids-
            skriftsartikel  skildrer Sandemose,  hvordan  hans mor, der er på julebesøg  i Hare-
            skovby,  for at skaffe mad fanger solsorte i en fælde, han har lavet og anbragt  i et
            brombærkrat  i haven, hvor solsortene  spiste de frosne bær. Fra fælden gik en snor
            ind i huset gennem et nøglehul, og når en solsort gik i fælden, trak moderen i snoren.
            Sandemose  er ikke noget sandhedsvidne,  når han bruger selvbiografisk  stof, men
            som digter må han have frihed til at blande virkelighed  og fantasi. Beretningen  om
            solsortene  er måske sand.
              I 1924 bliver Sandemose  ansat som kustode  på Glyptoteket.  Og her går han i
            næsten 2 år i en uniform bestående  af lang frakke med skøder og blanke messing-
            knapper  samt trekantet  hat a la Napoleon.  I en kronik  i Politiken  18.6.61  To år
            under Napoleens  hatt har Sandemose  skildret tiden på Glyptoteket  som en under-
            gangstid.  Han fik igen manuskripter  retur fra forlagene og skrev mindre og mindre.
            Et par citater fra kroniken  taler deres tydelige sprog: En fikk ikke lov å lese eller
            foreta seg noen ting under uaktene,  og det måtte vel være så, men en ble mer og mer
            sløv av uvirksomheten.  Timene var lange. Hjernen oppførte seg som en klokke man
            har glemt å trekke. Hver dag på tvunget museumsbesøk  isamme aodeling, og fort-
            sette med det mange iusen dager. Det var et morderisk  perspektiv.


                                                                                 25
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32