Page 32 - Årsskrift 1977 fra Historisk Forening Værløse
P. 32

På de udstykkede arealer voksede nu en del, ofte meget beskedne sommerhuse
               frem. De udstykkede grunde var store, fra 4000 til 6000 m 2 og derover, og prisen var
               nok omkring  10 øre pr. m 2 .
                 Nu kom der anlæg af nye veje og udvidelse af bestående vejanlæg; det var et
               problem, der voldte de nye grundejere store kvaler. Hvor meget skulle man ofre på
               disse vejanlæg? Der var ingen bestemte normer for, hvordan  de skulle udføres.
               Nogle ensporede markveje førte fra Skovvejen ud til de udstykkede arealer og til
               nogle mindre landejendomme,  der vel også havde frasolgt nogle parceller. Her op-
               stod ofte strid om, hvem der skulle betale, og om hvor meget det kunne blive til den
               enkelte; de forskellige vej- og grundejerforeninger  modarbejdede  ofte hinanden, og
               derfor blev resultatet ofte et meget dårligt udført arbejde, som eftertiden  måtte
               bøde for.
                 Den kommunale administration  mødte vist ret uforberedt overfor denne hurtige
               udvikling af det før så upåagtede  Overdrev. Man havde ingen teknisk bistand til
               at planlægge et kommende bysamfund; derfor blev meget af det, der skete i disse
               første år af en sådan art, at man senere ønskede der havde været mere system i ud-
               viklingen fra begyndelsen.
                 Der kom nu nogle år, hvor der ikke skete ret meget af betydning på "Overdre-
               vet"; men under og efter første verdenskrig, hvor nogle befolkningsgrupper  havde
               tjent rigeligt med penge, kom der igen gang i byggeriet. Nu havde man også fået to
               repræsentanter  i sognerådet til at tale befolkningens sag. I  1918 blev der bygget en
               skole med et klasseværelse og med den meget dygtige lærer Skaalum som enelærer.
               I 1929 fik "Hareskovby", som den nu kaldtes, sin kirke. Der var nu 2-3 købmands-
               forretninger, bageri og slagterforretning i byen.
                 Det var rammefabrikant  P. Jensen i Brønshøj, der havde erhvervet ret store area-
               ler, som var den mest engagerede i byggeriet i denne periode. Han byggede mindre,
               ret billige en-familiehuse, som folk kunne købe med en beskeden udbetaling og et
               månedligt afdrag, der nogenlunde svarede til den husleje, der blev betalt for en lej-
               lighed af tilsvarende størrelse.
                 Det var en stor gene, at man kun havde forbindelse over Hjortespring  og Frede-
               rikssundsvejen til København. I tiden efter første verdenskrig arbejdedes der stærkt
               på at få etableret en vejforbindelse syd om skoven til erstatning for den ensporede
               vej, der fulgte Skovgærdet fra Hjortespringvej  (Åvej ) til Sandkredshuset ved Fre-
               deriksborgvej. Den kom dog først omkring  1930 efter samarbejde mellem Værløse
               og Gladsaxe kommuner.
                 På Bagsværd Overdrev var der også sket en omfattende udstykning af arealerne
               syd for skoven, og man var nu interesseret i at disse grunde fik en god vejforbindelse
               til Frederiksborgvej og Bagsværd.
                 Det var Gladsaxe kommune, der anlagde denne vej, der fraregnet ca. 150 m ved
               Åvej ligger i denne kommune. For dette vejstykke betalte Værløse kommune en årlig
               afgift. Dette forhold er dog siden blevet ændret.
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37