Page 28 - Årsskrift 1967 fra Historisk Forening Værløse
P. 28
"Peter Lieps Hus" og Bakken, hvor vi nød livet hele den lange eftermiddag og brugte
nogle af de penge, vi havde tjent ved at luge roer (vi fik 2 eller 5 øre pr. række, alt
efter længde og ukrudt). For dem fik vi karusselture og røde sodavander!!
Vi var altid nede ved Kirsten Piils kilde og ude at se rådyrene, kronhjortene og de
store hvidtjørne. Imens stod hestene ved fodertrug med muleposer på traktørstederne,
hvor staldkarle tog imod. Der var altid mange vogne, som tit kom langvejs fra. Det
var sommerens største oplevelse i de år.
Jeg husker "Værløsegård", og endnu bedre "Røde Hus","), hvor grev Tramp
boede. Mine fastre havde været "unge piger" hos grev Tramps på Værløsegård. Grev-
inden kunne lide børn og ville gerne være god mod alle; hun fik udvirket, at vi fik
lov til at gå til tyskundervisning og klaverspil hos hende i hendes dejlige hjem, der var
fyldt med så mange og kostbare ting. Vi blev altid beværtet; - store stykker kage, -
så store, som ingen andre steder. Vi kaldte dem "Grevindestykker" .
På Højlund havde vi fru Rudbeck boende i sommerferierne ; hun kendte Grut
Hansen på Kollekolle, og tit, når vi havde været til badning i Furesø, gik hjemturen
over Kollekolle, hvor vi fik lov at se staldene med de fine køer og tyre og haven med
de store morel træer, vi måtte spise af, så meget vi ville.
De første tre år af min skoletid gik jeg i Lille Værløse skole hos frk. Dagmar Jen-
sen 8) og hos lærer Nielsen 9) ; men så solgte Far Højlund, og vi flyttede til "Ryet-
gård" (min moders fødehjem), og så skulle vi, min yngste bror, PouPO), og jeg gå
i Kirke Værløse skole hos lærer Pedersen 11), en tid, jeg mindes med så stor glæde.
Min ældste bror, Knud 12), fortsatte hos lærer Nielsen i Lille Værløse, og hans skole-
vej gik et helt år gennem Ryet skov til Lille Værløse.
Skoletiden i Kr. Værløse.
Hvad husker man fra sin skoletid for mere end 50 år siden? Der var kun 2 klasser
med ca. 30 elever i hver klasse, måske lidt færre i yngste klasse. Jeg fik lov at blive
i 2. klasse, selvom jeg nok som io-årig hørte hjemme i I. klasse.
- Tænk engang, at være lærer for ca. 50 børn, fordelt i 2 klasser, i så forskellige
alderstrin! En meget krævende opgave, som ingen kan magte helt.
Når jeg tænker tilbage på min skoletid der i de 4 år, er det med den største tak-
nemlighed og glæde; hvor var jeg glad for at gå i skole der, og hele mit liv synes jeg,
at jeg har nydt godt af den undervisning, vi fik. Lærer Pedersens måde at fortælle og
forklare på, gjorde os interesserede og satte os i gang. Selvfølgelig havde vi - i 2
klasser - ikke alle de fag, man har i centralskoler o. 1., "vore små flasker" blev fyldt
langsomt, ikke så det flød over alle bredder, så meget gik til spilde, - nej, vi fik det
gradvis, - det væsentlige, syntes man senere. Dette skal lærer Pedersen ha' hele æren
for. Beundringsværdigt, under så vanskelige forhold!
Jeg husker vore botaniktimer, (vi havde ikke mange af dem); men de foregik på
den måde, at vi alle sammen den dag plukkede blomster og samlede planter, som vi
fandt på mark og grøftekanter, og de blev så bestemt og bedømt efter art og familie,
grosted og egenskaber, så vi kendte navnene på langt de fleste af de blomster og