Page 183 - FuresøHistorien, bind 1
P. 183

JOBNAME: 2. udgave 2013 − 1.k PAGE: 24 SESS: 40 OUTPUT: Tue Oct 8 14:02:04 2013
    /first/Vaerloese_Historiske_Forening/ODT2/161118_Furesoehistorien_2−sp/kap_03






































                           udsnit fra Fjenneslevs naboby Slaglille (figur B4d). I  ten til Roskilde Domkirke, der senere også ejede hele
                           Farums vindue ses spor af en bort med modstillede  Farum Sogn.
                           S’er som i Fjenneslev nedenfor og i Jørlunde. Under  I Værløses og Knardrups nabokirke, Måløv, findes
                           blomsterfrisen er der draperier som i Hagested og  en række malerier bevaret med Jørlunde-værkste-
                           Måløv. I Nationalmuseets database var Farum-frag-  dets karakteristiske guldstuk – bl.a. billedet med
                           menterne før restaureringen i 2010 dateret til 1175-  Jomfru Maria og barnet (figur B4e). Det er nærlig-
                           1200, men dateringen af romanske billeder er gene-  gende at antage, at værkstedets malerier på egnen
                           relt ændret. Kalkmalerier.dk skriver derfor 1125-  skyldes Sune Ebbesen, som ejede Knardrup og det
                           1200 og henfører dem til Hvidernes Jørlunde-værk-  meste af Alsted Herred. På figur B4f skænker Asser
                           sted (1150-1175), som kendes fra 19 sjællandske  Rig Fjenneslev Kirke til Herren – symboliseret ved
                           kirker, herunder Tveje Merløse, Hagested og Måløv.  den velsignende hånd. Stifterportrætter ses også i
                           Hviderne brugte forinden det skånske Finja-værk-  Slaglille og Hagested og modsiger sammen med tek-
                           sted (1125-1150) i Fjenneslev og Slaglille. Værløse  sten i Bjernede Kirke tidligere historikeres teori om,
                           var malet som fresker på glittet puds som de sjæl-  at folket selv stod for opførelsen af landsbykirkerne
                           landske malerier fra disse malere, hvorimod Farum  – i alt fald i Hvidernes områder. Mens Værløse Kirke
                           trods Jørlundeværkstedets ornamentik synes malet  antageligt var malet af Hvidernes Jørlunde-værksted,
                           på tyk kalk direkte på grovpudsen som i Finja. Den  har Farums maleri både mindelser om dette og det
                           større kirke i Finja ved Hässleholm er bemærkelses-  tidligere Finja-værksted, som øjensynligt også ma-
                           værdig ved, at et samlet gods på 50 gårde omkring  lede for Roskildebispen.
                           kirken i 1080’erne er blevet skænket af kongeslæg
                                                              Fotos: Værløse NBT og øvrige TRB.

                        gelig være sammensat af folk fra brødrenes  beskrevet i folkevisen Kong Sverker den Un-
                        private godser, da det var før lejesoldaternes  ge 31  – her vers 30-33:
                        tidsalder. Jyske Krønike skrev senere nøgternt:
                        »I det... år var der så nogle danske, nemlig  »De vare otte tusinde mand,
                        Ebbe Sunesen og hans fæller, der drog til Sve-  da de af Danmark for hen.
                        rige på krigstogt, og de faldt ved byen Lena.«  Vel næppelig fem og femti mand
                           Slaget og de dystre konsekvenser på hjem-  kom hjem til landet igen.
                        egnen, som bl.a. har omfattet Knardrup, Lille  ::Thi føre riddere deres skjold,
                        Værløse og Kollekolle, blev mere medlevende  der græder så mangen.::

                                                                                             183
   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188