Page 16 - Bavnen 2020/2 Værløseegnens Historiske Forening
P. 16
16 BAVNEN
at der ingen udvikling er i gruppen. For at sikre dynamikken kan det
derfor være en god ide at have en vis udskiftning i gruppens deltagere
fra emne til emne.
�� Tag ordet og giv selv plads til andre. At deltage i en studiegruppe er
en demokratisk læringsproces. Sommetider er enkelte deltagere for
dominerende – tager ordet for tit, ofte uden tilladelse, andre tør ikke
sige noget. For at komme dette problem til livs, kan deltagerne enes
om at lave en analyse af deres talemønster. Et skema kan udformes
som vist nedenfor.
Deltager- Tager ordet Tager ordet Taler Deltager
navn med uden indbyrdes ikke i
tilladelse tilladelse debatten
�� Studiegrupper med formål eller uden mål:
Eksempelvis foreslår en person ’Bevarelse af gamle bygninger’ som
et emne for en studiegruppe - med det fælles mål at udfærdige en
skrivelse til de offentlige myndigheder, mens den enkelte deltager
derudover har sat sig egne mål.
Et andet eksempel ’Et forfatterskab’ – med formålet at studere en
forfatter og hendes/hans tid. Her kan man sige, at hensigten er generel
og fører ikke til, at et bestemt mål opfyldes, men at den enkeltes mål
kan være interessesamarbejde.
�� Tidsramme: En studiegruppe kan arbejde over flere sæsoner.
�� Ekskursioner – en studiegruppe kan få ny inspiration ved at bevæge
sig udenfor det sædvanlige mødested. Man kan fx besøge museer,
arkiver, virksomheder, gå ud i naturen, alt efter hvilket emne, man
behandler.
�� Studiegrupper kan også fungere som arbejdsgrupper, fx med regi-
strering og fotografering af museets og kommunens kunstværker,