Page 16 - Bavnen 2020/2 Værløseegnens Historiske Forening
P. 16

16                                                        BAVNEN

           at der ingen udvikling er i gruppen. For at sikre dynamikken kan det
           derfor være en god ide at have en vis udskiftning i gruppens deltagere
           fra emne til emne.

         �� Tag ordet og giv selv plads til andre. At deltage i en studiegruppe er
           en demokratisk læringsproces. Sommetider er enkelte deltagere for
           dominerende – tager ordet for tit, ofte uden tilladelse, andre tør ikke
           sige noget. For at komme dette problem til livs, kan deltagerne enes
           om at lave en analyse af deres talemønster. Et skema kan udformes
           som vist nedenfor.

           Deltager-    Tager ordet  Tager ordet      Taler        Deltager
             navn          med           uden       indbyrdes       ikke i
                         tilladelse    tilladelse                  debatten







        �� Studiegrupper med formål eller uden mål:
           Eksempelvis foreslår en person ’Bevarelse af gamle bygninger’ som
           et emne for en studiegruppe - med det fælles mål at udfærdige en
           skrivelse  til  de  offentlige  myndigheder,  mens  den  enkelte  deltager
           derudover har sat sig egne mål.
           Et  andet  eksempel  ’Et  forfatterskab’  –  med  formålet  at  studere  en
           forfatter og hendes/hans tid. Her kan man sige, at hensigten er generel
           og fører ikke til, at et bestemt mål opfyldes, men at den enkeltes mål
           kan være interessesamarbejde.


        �� Tidsramme: En studiegruppe kan arbejde over flere sæsoner.

        �� Ekskursioner – en studiegruppe kan få ny inspiration ved at bevæge
           sig  udenfor  det  sædvanlige  mødested.  Man  kan  fx  besøge  museer,
           arkiver, virksomheder, gå ud i naturen, alt efter hvilket emne, man
           behandler.

        �� Studiegrupper  kan  også  fungere  som  arbejdsgrupper,  fx  med  regi-
           strering  og  fotografering  af  museets  og  kommunens  kunstværker,
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21