Page 40 - Årsskrift 2015 fra Historisk Forening Værløse
P. 40

3  Boisen Schmidt, J. (1992): Til duelige skole-  1850. Bind 2 i Dansk Skolehistorie. Aarhus Uni-
          holderes  dannelse  –  Jonstrup  Statsseminarium  versitetsforlag. s. 301.
          1790-1990. Århus: Forlaget Jonstrups Venner. s.   17  Glenstrup, C. (1993): ”Skolebøger – grundlag
          63-64 og Skov, J.K. (1966, 1991): ”Fra Sogne-  for vor viden” i Magasin fra Det kongelige Bib-
          forstanderskab til Magistrat” i Fra sogneforstan-  liotek. Årg. 8, nr. 3. s. 71.
          derskab til kommunalbestyrelse 1841-1991.  Hi-  18  Lauring, P. (1970): ”Folkeskolens bøger 1770-
          storisk Forening for Værløse Kommune s. 18.  1900”  i  V.  Skovgaard-Petersen,  P.  Lauring,  T.
          4  Offentliggjort i Ministerialtidende for Kongeri-  Gregersen  og  P.  Krarup:  Skolebøger  i  200  år.
          get Danmark, Afdeling A, 1912, s. 327.  København. Gyldendal s. 85.
          5  Thomsen, S. (2014): ”Selvejerbondens århund-  19  Dansk  Bogfortegnelse  1881-92  kom  i  1861
          rede i Furesøområdet, 1800-tallet” i Furesøhisto-  på  Wøldikes  forlag.  Herfra  er  hentet  denne
          rien – en lokal danmarkshistorie 1660-1990, bd.  opgave  fra  afsnittet  ”Fladers  Beregning”.
          2. Værløseegnens Historiske Forening s. 264.  Beyerholms  regnebog.  Begge  bøger  findes  i
          6  Se Jonstrupsamlingen.dk.             digital  form  på  hhv.  http://www.kb.dk/e-mat/
          7  Larsen, C. (2005): ”Nedlæggelser og stilstand  dod/111808021119.pdf  og  http://www.kb.dk/e-
          –  læreruddannelsen  ca.  1820  til  1860”  i  K.B.  mat/dod/111808024772_color.pdf
          Braad et al. – for at blive en god lærer – Semi-  20  Holm-Larsen, S. (2014): ”Hvor længe gik de
          narier i to århundreder. Selskabet for Skole- og  egentlig  i  skole?”  i  Uddannelseshistorie  2014.
          Uddannelseshistorie. Syddansk Universitetsfor-  Aarhus: WERKs Grafiske Hus A/S, s 108-112.
          lag s. 137.                             21  Styrelsesbestemmelserne indgik i folkeskole-
          8  Thomsen, ibid. s. 264-265.           loven, indtil de første skoletilsynslove i 1933 og
          9  Se note 3: Skov J.K. (1966, !991).   1949 henholdsvis afskaffede den gejstlige ind-
          10  Den første var teologen og ordbogsforfatteren  flydelse i skolekommissionen, dels gav mulig-
          Otto Kalkar (1837-1926), der var sognerådsfor-  hed for indførelse af frivillige skolenævn. Skole-
          mand 1874-79. Derpå fulgte Jørgen Beyerholm  tilsynsloven blev til en skolestyrelseslov i 1970,
          1880-96, som blev afløst af Lille Værløse Skoles  og den blev igen lagt ind i folkeskoleloven fra
          førstelærer  Carl  Severin  Nielsen  (1852-1917),  1990 og frem. Se også Holm-Larsen, S. (2011):
          som  sad  1896-1906.  Efter  et  par  andre  sogne-  ”Skoletilsynets historie” i P. Byrge Sørensen og
          rådsformænd var det så Stig Bredstrup 1918-21,  S. Holm-Larsen: Om tilsyn – især i skolen. Fre-
          og han blev efterfulgt af den tredje Jonstruplærer  derikshavn. Dafolo, s. 124-130.
          på posten Christian Hauch (1888-1961), som var   22  Barfod, A.  (1950):  Håndbog  i  lovgivningen
          sognerådsformand 1921-46 og 1950-54 og med  om den danske folkeskole. København. Gylden-
          sine i alt 29 funktionsår i hvervet den længst-  dalske Boghandel – Nordisk Forlag, s. 84, 98 og
          fungerende af alle Værløse Kommunes politiske  271-74.
          ledere. Skov 1991 ibid. s. 11.          23  Kommunalreformen  indførte  et  obligatorisk
          11  Boisen ibid. s. 74.                 økonomiudvalg og mulighed for at oprette andre
          12  Skov ibid. s. 18.                   faste udvalg, hvad mange kommuner benyttede
          13  Jørgensen, H. (1985): Lokaladministrationen  til at oprette et udvalg for spørgsmål vedr. skole,
          i Danmark – Oprindelse og historisk udvikling  kultur og fritid.
          indtil 1970. En oversigt. København: Rigsarki-  24  Holm-Larsen, S. (2010): ”Styring, kontrol og
          vet og G.E.C. Gads Forlag, s. 324 og s. 389-291  kvalitet – tilsyn med undervisning og prøver på
          14  Det var ifølge 1814-anordningen skolepatro-  realeksamensniveau  1959-2010”  i  Realskolen
          nen,  senere  skolekommissionsformanden,  som  gennem 200 år – kundskaber og erhvervsforbe-
          havde  beslutningskompetencen  over  Skolecas-  redelse. Bd. 1. Red. C. Larsen. Danmarks Privat-
          sen.                                    skoleforening, s. 289-290.
          15  Lehmann, H. (1914): Haandbog i Lovgivnin-  25 Gertz,  Sv.  E.  (2014):  Folkeskoleloven  med
          gen  om  den  danske  Folkeskole  –  Kronologisk  kommentarer.  16.  udgave.  Frederikshavn.  Da-
          Fremstilling. København og Kristiania. Gylden-  folo, s. 267.
          dalske Boghandel, Nordisk Forlag s. 111.
          16  Jørgensen ibid. s. 96, og Larsen, C., E. Nørr
          og P. Sonne (2013): Da skolen tog form 1780-


                                                38
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45