Page 38 - Årsskrift 2015 fra Historisk Forening Værløse
P. 38

tolkning, hvad enten det giver eller ikke  tale læremidler (§ 14), men skolekom-
          giver  Skolekommissionen  den  omtalte  missionen  stadig  beslutte  hvilke. Ved
                                                                                   22
          Ret, så vilde jeg, - i Anledning af Maa- kommunalreformen  i  1970,  hvor  1386
          den, hvorpaa Formanden jævnlig finder  kommuner blev sammenlagt til 275, og
          det passende at optræde, foreslaa ham  25 amter til 14, blev der længere afstand
          at  betragte  Skolecommissionen  med  fra borgerne til skolekommissionen, så
          dens  Formand,  saaledes  som  Flertal- de nu obligatoriske skolenævn fik god-
          let i det Sogneraad, hvis Ordfører han  kendelseskompetence  med  hensyn  til
          skal  være,  sikkert  gjør  det,  -  som  den,  valg af undervisningsmidler. 23
          der lige saa vel som Sogneraadet ønsker  På  kommunalt  plan  var  der  betydelig
          at fremme Sognets, særlig Skolens Tarv  interesse for en forenkling af skolesty-
          paa bedste Maade, saa at man i Tilfælde  relsesreglerne.  Det  betød,  at  i  praksis
          af Meningsforskjel og forskjellig Opfat- skulle skolekommissionen indstille sine
          telse godt kan forhandle med hinanden  forslag til et skoleudvalg, som forbered-
          i en rolig høflig og venlig Tone, hvortil  te behandlingen i kommunalbestyrelsen
          jo bl.a. ogsaa hører, at man ikke alt for  – en frodig grobund for konflikter, ikke
          absolut  udtaler  Overbevisning  om  sin  mindst hvor formændene for skolekom-
          egen Ufejlbarlighed, - saa meget mere  mission og skoleudvalg havde forskellig
          som  den  nuværende  Formand  jo  ikke  partifarve. Da der derfor blev mulighed
          altid har havt Held med sig, naar han  for frikommuneforsøg på folkeskoleom-
          har havt en fra Skolecommissionen afvi- rådet i perioden 1985-88, bød Værløse
          gende Mening.                           sammen med fem andre kommuner ind
                                                  med  forslag  om  nedlæggelse  af  skole-
          Måske  en  hentydning  til  regnebogs- kommissionen og en opsplitning af dens
          sagen, som vel alt i alt ikke landede så  opgaver  til  henholdsvis  skolebestyrel-
          dårligt:  Det  lykkedes  ikke  sogneråds- serne  og  forvaltningen. Værløse  Kom-
          formanden at gennemtvinge sine private  mune bidrog derved til at sætte et direkte
          interesser - noget, som først senere tider  aftryk i de landsdækkende styrelsesreg-
          for alvor har mødt med kritik. Så altså i  ler  fra  1989,  hvor  skolekommissionen
          den sidste ende faktisk en ret opbyggelig  forsvandt, og skolenævn afløstes af sko-
          historie!                               lebestyrelser.   Der er siden da ikke sket
                                                               24
                                                  nævneværdige  ændringer  med  hensyn
          Værløses  aftryk  på  skolekommissio- til godkendelse af undervisningsmidler,
          nens liv                                som uændret er skolebestyrelsens kom-
          Et omdrejningspunkt i denne sag er de  petence og indeholdt i folkeskolelovens
          juridiske  bestemmelser  om,  hvem  der  § 44, stk. 4. 25
          kunne  vælge  og  beslutte  anskaffelsen  Denne  gang  vandt  altså  skolekommis-
          af undervisningsmidler – et fast punkt i  sionen, men kommunestyret fik støt og
          den stadigt mere detaljerede lovgivning  roligt mere indflydelse på sin folkesko-
          om  skolens  styring.   Situationen  blev  levirksomhed. De lokale skolekommis-
                             21
          fastholdt med folkeskolelovene fra 1899  sioner  nåede  den  ærværdige  alder  af
          (§ 30), og 1937; i 1937-loven blev det  176 år, også i Værløse, for selvom sko-
          dog  præciseret,  at  kommunen  skal  be- lekommissionen  her  blev  nedlagt  fire




                                                36
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43