Page 14 - Årsskrift 2014 fra Historisk Forening Værløse
P. 14

Amt  behøver  at  fornyes,  ville  koste  af som  ved  opstemning  og  efterfølgende
          Tømmer 199 rdl. og af hugne Kampes- udtømning gav stor belastning og over-
          teen 408 rdl. Da nu de sidste ere ulige  svømmelse omkring broen. En tilstands-
          mere varige, så vil Deres Exellence be- rapport fra november 1761 beskriver, at
          hagelig foranstalte, at disse 6 Broer bli- vejen ved Fiskebæk var så slem, at ingen
          ver opførte af Steen, ved Steenhuggeren gående kunne passere den. Såfremt den
          Martin Ulrich.”                         ikke snarest blev repareret, ville det bli-
          Signeret af overhofmarchal A. G. Molt- ve umuligt for både kørende og ridende
          ke samt 9 embedsmænd.                   at passere, da søerne med den forhøjede
                                                  vandstand skar vejen bort på begge si-
          Af  disse  nye  broer  kan  vi  stedfæste: der.
          Kagsbroen, en større bro på Frederiks- Om  Ulrich  fik  arbejdet  i  1778  er  der
          sundsvej vest for Husum og en lokal bro næppe  tvivl  om,  men  her  slutter  indtil
          ved Gammelvad over Værebro Å mel- videre vore kilder.
          lem Bringe og Måløv. Til hver af disse
          broer krævedes 138 alen (ca. 85 m) til- På sporet igen – i Farum
          hugne  granitplanker;  det  er  langt  mere Vi vover os over broen til Farum, for
          end forbruget til Ulrichs tidligere broer.  her satte Ulrich også sine spor nogle år
                                                  tidligere. 300 m vest for stationen kryd-
          Den nuværende bro ved Gammelvad er ser Hovedgaden og Stationsvej en lav-
          næppe Ulrichs bro, som ikke har været ning i terrænet. På denne strækning var
          bred nok til den tunge trafik til og fra i gammel tid et vandløb med vadestedet
          flyvestationen.  På  broens  tilgængelige Krogvad. Her satte Ulrich ifølge broli-
          side mod øst er nogle af de gamle gra- sten en bro i 1771.
          nitsten tilsyneladende blevet genbrugt.  To år efter drejede det sig om vejen fra
                                                  Farum  til  Terckels  Mølle  (nedre  He-
          Fiskebæk bro                            stetang), hvor man kunne passere Møl-
          Fra 1778 findes et overslag fra Ulrich på leåen. Det var en lang omvej gennem
          en stenbro ved Fiskebæk. Det drejede sig Farum  Lillevang  og  Terkelskov  med
          om en bro på størrelse med Gammelvad en besværlig overgang over dalen ved
          broen. Ved Fiskebæk var tiden kommet Langesø. Her lavede Ulrich en stenbro
          til at udskifte                         i 1773.
                                                  På  Furesø  Arkiver  var  der  god  hjælp
          ”...  den  dernede  forfaldne  Træebroe, at  hente,  blandt  andet  en  henvisning
          Fiskebecks Broe kaldet...”, som Ulrich til lokalhistoriker Esbern Friis og hans
          skrev.                                  udskrifter  fra  Landsarkivet,  som  rum-
                                                  mer bidrag til Farums historie. En min-
          Ældre  tiders  træbroer  ved  Fiskebæk dre  del  er  trykt  i  et  hefte, viii   og  heri
          led under den ofte skiftende vandstand er  blandt  andet  en  omtale  af  Ulrichs
          og pludselige ændringer af vandstrøm- medvirken som vurderingsmand i for-
          men i Mølleåen. Det var møllerne ved bindelse med en brandforsikring af Ma-
          Hestetang  og  især  ved  Frederiksdal, dam  Schives  hus,  en  ældre  ejendom  i



                                                12
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19