Page 5 - Årsskrift 2008 fra Historisk Forening Værløse
P. 5

Oldtidsvejene i Furesø Kommune

                                                                                   Af Troels Brandt

                     Det vestlige Nordsjælland har gennem det meste af oldtiden været dækket af et
                     forgrenet vejnet flankeret af gravhøje. Et gennemgående vejstrøg har ført fra Ros-
                     kildeegnen forbi vestenden af Farum Sø op mod bygderne ved Nordkysten. Det
                     eneste konkrete levn heraf er de markante hulvejsrester i Præsteskoven, hvor et
                     vadested over Mølleåen synes at opstå senest 3500 f.Kr. Sidst i 1300-tallet blev
                     overgangen antageligt ødelagt og afløst af en mølledæmning ved Fiskebæk, men
                     de sidste årtiers bopladsfund i kommunen ligger alle langs den gamle vej.
                     Troels Brandt er bestyrelsesmedlem i Farum Lokalhistoriske Forening, Forenin-
                     gen Naturparkens Venner og Fonden til fremme af oldtidsstier i Nordøstsjælland.



                     Gravhøjenes spor                         bronzealderen  opstod  yderligere  høj-
                     Nationalmuseets     direktør,   Sophus  felter  placeret  på  markante  steder  i
                     Müller, gjorde i 1897 opmærksom på,  åbent  landskab,  så  der  vil  ikke  være
                     at mange dysser og gravhøje lå på ræk-   konsekvent sammenhæng mellem høje
                     ker  langs  vejene  –  uddybet  i  artiklen  og veje. Højrækkerne indikerer princi-
                     ”Vej  og  bygd”  i  1904.  I  1927  kom  pielt kun vejføring i sten- eller bronze-
                     Vilh.  la  Cours  disputats,  ”Sjællands  alder. Siden er landskabet blevet gen-
                     ældste  bygder”,  med  vidtgående  tolk-  nemkrydset  af utallige veje, og det  er
                     ninger af bygdeudstrækningen. Heref-     påvist,  at  vadestederne  ofte  blev  flyt-
                     ter  gled  højteorierne  i  baggrunden.  tet, hvor det var muligt. Mønstret af de
                     Sammenhængen er først blevet udfor-      lange  korridorer  synes  dog  først  for
                     sket  grundigt  det  sidste  årti  i  forsk-  alvor brudt, da man begyndte at bygge
                     ningsprojekterne ”Skelhøj” og ”Høj &  dæmninger og broer. Førhen var vejfø-
                     Vad”  ved  Skjern  Å  samt  i  artikler  af  ringen mere bundet af vådområder og
                     Mogens  Schou  Jørgensen  og  Torben  vademuligheder.
                     Egebjerg. Arkæologerne har kombine-
                     ret gravhøje, bopladser, hulveje, volde,  Vejene  har  først  og  fremmest  udgjort
                     vådområder, vadesteder og jordbunds-     lokale netværk mellem landings-, kult-
                     forhold på kort og luftfotos i Vestjyl-  og bopladser, som de langvejs rejsende
                     land,  hvor  hederne  har  beskyttet  høje  fandt  hurtigste  rute  igennem.  Sejlads
                     og spor i store områder. Her bekræfter  var  ofte  en  alternativ  transportform.
                     oversigtskort,  at  dysser  og  gravhøje  Vejene  var  ikke  anlagt,  men  opstod
                     (herefter blot anført som høje) dannede  som  simple  stier  og  senere  hjulspor.
                     lange  sammenhængende  kæder  langs  Ofte  bestod  de  af  mange  parallelle
                     fortidens veje.                          spor,  der  dannede  vejstrøg  gennem
                                                              landskabet. De samlede sig ved vade-
                     Konklusionen er, at mange vejføringer  stederne, hvor de eneste egentlige an-
                     går tilbage til den tidlige bondestenal-  læg blev udført i form af grenrisvaser,
                     der, hvor man opførte sine imponeren-    planker  eller  "brolægning"  i  vandet.
                     de sten- og højanlæg nær veje, hvor de  Først  i  vikingetiden  begyndte  man  at
                     blev set mest muligt. Linjerne må sim-   bygge  broer  over  åerne.  De  bevarede
                     pelthen skyldes, at vejene lå der først. I  hulveje findes stort set kun på skrånin-



                                                            3
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10