Page 161 - FuresøHistorien, bind 2
P. 161
Udskiftningskort for Bringe fra 1779. Det grønne er enge og moser, som i høj grad dominerer
i sydøst. Byens område var mod Kirke Vær byen. Vejen slog efter byen en bue videre
mod nordøst for at krydse smeltevands
lige nord for byen. Mosen blev via Lerbæk
ved den lille Fuglebæk, som afvandede de
Borup Sø, hvor Bundså og Jonstrup-grenen østligste enge mod Søndersø. Landevejen
af Værebro Å mødtes. Syd for søen i de vest blev først lukket af tyskerne i 1941 og skå
lige vange lå et større eng- og moseområde, ret endeligt over af startbanen i 1952, men
Sækengen – den nuværende Bringe Mose, linjeføringen ses stadig mellem Gammelvad
og Bringe og mellem Fuglebækgård og Kir
nord for byen. Flyvestationens startbane er ke Værløse. En anden vej førte fra Ballerup
lagt på nordsiden af Lerbækken med højde
punkt på det næs ud i moserne, hvor Kirke
Værløse-gården Kristinelyst lå. Hele den op veje mellem Jonstrup og Fuglebækgård og
rindelige Bringe Mose er derfor fyldt op og mellem Bringe og Nordlejren. En mark ved
planeret til en græsslette, så det kan være Værebro Å syd for Bringe hedder Brenne
vads Bakke, hvilket tyder på en tidligere
skab, når man står på startbanen i dag. direkte vej til Måløv. Byen har været præget
Den gamle landevej fra Roskilde kryd af disse vad og veje, som adskilte vangene i
sede Jonstrup/ Værebro Å ved Gammelvad det gamle trevangssystem og gik igen i dets
over til de holme, som Bringes marker lå på, navne, Gamle Vads Vang, Fuglebechs Vang
og drejede derefter skarpt mod øst til lands