Page 161 - FuresøHistorien, bind 2
P. 161

Udskiftningskort for Bringe fra 1779. Det grønne er enge og moser, som i høj grad dominerer



            i sydøst. Byens område var mod Kirke Vær  byen.  Vejen slog efter byen en bue videre
                                                  mod  nordøst  for  at  krydse  smeltevands
            lige nord for byen. Mosen blev via Lerbæk
                                                  ved den lille Fuglebæk, som afvandede de
            Borup Sø, hvor Bundså og Jonstrup-grenen  østligste enge mod  Søndersø.  Landevejen
            af Værebro Å mødtes. Syd for søen i de vest  blev først lukket af tyskerne i 1941 og skå
            lige vange lå et større eng- og moseområde,  ret endeligt over af startbanen i 1952, men
            Sækengen –  den nuværende Bringe Mose,  linjeføringen ses stadig mellem Gammelvad
                                                  og Bringe og mellem Fuglebækgård og Kir
            nord for byen. Flyvestationens startbane er  ke Værløse. En anden vej førte fra Ballerup
            lagt på nordsiden af Lerbækken med højde
            punkt på det næs ud i moserne, hvor Kirke
            Værløse-gården Kristinelyst lå. Hele den op  veje mellem Jonstrup og Fuglebækgård og
            rindelige Bringe Mose er derfor fyldt op og  mellem Bringe og Nordlejren. En mark ved
            planeret til en græsslette, så det kan være  Værebro  Å syd  for  Bringe  hedder  Brenne
                                                  vads  Bakke,  hvilket  tyder  på  en  tidligere
            skab, når man står på startbanen i dag.  direkte vej til Måløv. Byen har været præget
               Den  gamle landevej  fra  Roskilde kryd  af disse vad og veje, som adskilte vangene i
            sede  Jonstrup/ Værebro  Å ved  Gammelvad  det gamle trevangssystem og gik igen i dets
            over til de holme, som Bringes marker lå på,  navne, Gamle Vads Vang, Fuglebechs Vang
            og drejede derefter skarpt mod øst til lands
   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166