Page 4 - Bavnen 2005/3 Historisk Forening Værløse
P. 4

4                                                            BAVNEN





        Søndag den 4. september åbner Værløse
        Museum   en  ny  særudstilling  med
        arbejdstitlen  Nøjsomhedstøj  og brugte
        mobiler. Det er en udstilling, der sætter
        fokus på sparsommelighed,  og hvordan
        begrebet forstås i dag. Med enestående
        eksempler på omsyet, stoppet og lappet
        hverdagstøj  samt fund fra den lokale
        affaldscontainer viser udstillingen, hvor-
        dan mentalitetsbegrebet  'nøjsomhed' har
        ændret sig over tid. Findes der nøjsom-
        hed i dag? Hvordan kommer den i så
        fald til udtryk?
         Privat samling
        Udstillingen  er kommet i stand via en
        henvendelse fra Esther Sørensen, der er
        privat samler af repareret tøj. Hun rette-
        de henvendelse  til Værløse  Museum,
        idet hun tidligere havde glædet sig over  Hvordan opleves denne lappede skjorte med
        museets sjældne eksemplarer  af brugt  nutidens øjne? Særudstillingen  giver et bud.
        hverdagstøj.  I udstillingen  vises både
        Esther Sørensens og museets egen sam-  dagstøj også et udtryk for, at dagligda-
         ling. Kendetegnende for Esthers samling  gen har bestået af hårdt fysisk arbejde.
         er at den er erhvervet på loppemarkeder.  På udstillingen kan man f.eks. se skørter,
         Derfor kender man ikke historien bag  som er lappet netop der, hvor knæene
         samlingen. De enkelte ting er givet ano-  har ligget mod gulvet.
        nymt og er derfor ikke museumsgenstan-
         de i ordets oprindelige  betydning.  På  Fra skår til glæde
         museer indleveres genstande ikke ano-  Til nøjsomhedskulturen  hørte før i tiden
         nymt, og lige netop derfor kan museets  også det klinkede porcelæn. Gik fløde-
         egen samling med rette betegnes som  kanden, mælkefadet  eller en kongelig
         sjælden. Samlingen er nemlig udtryk for  musselmalet tallerken i stykker, blev den
         den del af det levede liv, der sjældent  klinket hos klinkemageren.  På udstillin-
         havner på et museum; det "grimme" og  gen vises der - også ved hjælp af Esther
         slidte tøj, som ejeren/slægtninge  ikke er  Sørensens private samling - helt særlige
         stolte af at vise frem, eller endnu min-  eksempler på, hvordan man, når uheldet
         dre, at skænke til et museum. Af den  var ude, med drilbor og kramper kunne
         grund er det den såkaldte søndagskultur,  udbedre de såkaldte 'skår i glæden'. Der
         præget af fine pragtstykker,  der fylder  er med andre ord tale om en udstilling,
         mest i de danske museers udstillinger og  der sætter vores eget smid ud - samfund
         magasiner. Som oftest er det slidte hver-  i perspektiv.  Ellen Elisabeth Jensen
   1   2   3   4   5   6   7   8   9