Page 6 - Bavnen 1998/2 Historisk Forening Værløse
P. 6
Ekstraordinær generalforsamling indkaldes, når et flertal i bestyrelsen eller mindst 50
medlemmer skriftlig begærer det.
Indkaldelse efter regler gældende for ordinær generalforsamling. Alle sager på en
generalforsamling afgøres ved simpel stemmeflerhed, En lovlig indkaldt generalfor-
samling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal. (Se dog § 13).
§ 5. Museets og foreningens bestyrelse.
Museet og foreningen ledes af en bestyrelse bestående af en formand, en kasserer, 5
bestyrelsesmedlemmer og 2 suppleanter, som vælges af den årlige generalforsamling.
Formanden, 2 bestyrelsesmedlemmer og I suppleant vælges de lige år, kasseren, 3
bestyrelsesmedlemmer og I suppleant vælges i de ulige år.
Bestyrelsen tiltrædes af 2 medlemmer, der vælges af Værløse kommunalbestyrelse af
dens midte følgende den kommunale valgperiode.
Bestyrelsen konstituerer sig med en næstformand og nedsætter de fornødne udvalg.
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden og fører referat over sine beslutninger.
Bestyrelsen er ansvarlig for museets drift. -
Museets personale kan ikke være medlemmer af bestyrelsen. Museets virksomhed er
underlagt gældende museumslov og tilhørende ministerielle bekendtgørelser ..
§ 6. Museets ledelse og øvrige personale. .
Museet skal have et personale, der i omfang og sammensætning står i et rimeligt for-
hold til museets størrelse, økonomi, ansvarsområde og arbejdsplan.
Bestyrelsen skal til at forestå museets daglige drift ansætte en leder i en heltidsstilling.
Museets leder skal have en universitetsuddannelse eller tilsvarende uddannelse i et fag,
der er museurnsrelevant og relevant for museets ansvarsområde. Den pågældende må
endvidere have praktisk og teoretisk kendskab til museumsarbejde.
Museets leder har inden for den af bestyrelsen vedtagne arbejdsplan med tilhørende
budget det museurnfaglige og ledelsesmæssige ansvar for museets samlede virksom-
hed. Det påhviler bestyrelsen at holde Statens Museumsnævn underrettet til enhver tid,
om hvem der varetager den daglige ledelse- af museet.
Museets øvrige personale ansættes af bestyrelsen efter indstilling fra museets leder
inden for rammerne af de godkendte arbejdsplaner og budgetter.
Museets personale skal have lejlighed til at efter- og videreuddanne sig, bl. a. ved del-
tagelse i de af museurnsorganisationerne og af Statens Museumsnævn afholdte møder
og kurser. Personalet skal følge statens regler om afgang på grund af alder.
§ 7. Lokaler.
Museet og foreningen har hjemsted på Mosegården, Skovgårds Alle 37, 3500 Værløse,
tlf 44 48 00 70. Ejendommen ejes af Værløse kommune, der iflg. aftale afholder alle
udgifter til skatte m. v. samt udvendig vedligeholdelse.
Arkivet har adresse i ejendommen "Ellens Lyst", Højeloftvej I, 3500 Værløse,
tlf. 44 485344, der ligeledes ejes af Værløse kommune og er stillet til rådighed på til-
svarende vilkår.
§ 8. Budget og arbejdsplan.
Museets og foreningens regnskabsår følger kalenderåret.
Der skal årligt udarbejdes forslag til budget med tilhørende budgetkommentarer efter
retningslinier fastsat af Statens Museumsnævn.