Page 6 - Bavnen 1998/2 Historisk Forening Værløse
P. 6

Ekstraordinær generalforsamling  indkaldes, når et flertal i bestyrelsen eller mindst 50
               medlemmer skriftlig begærer det.
               Indkaldelse  efter regler gældende for ordinær generalforsamling.  Alle sager på en
               generalforsamling  afgøres ved simpel stemmeflerhed,  En lovlig indkaldt generalfor-
               samling er beslutningsdygtig  uanset de fremmødtes antal. (Se dog § 13).

         § 5.  Museets og foreningens  bestyrelse.
               Museet og foreningen ledes af en bestyrelse bestående af en formand, en kasserer, 5
               bestyrelsesmedlemmer  og 2 suppleanter, som vælges af den årlige generalforsamling.
               Formanden, 2 bestyrelsesmedlemmer  og I suppleant vælges de lige år, kasseren, 3
              bestyrelsesmedlemmer  og I suppleant vælges i de ulige år.
               Bestyrelsen tiltrædes af 2 medlemmer,  der vælges af Værløse kommunalbestyrelse  af
              dens midte følgende den kommunale valgperiode.
               Bestyrelsen konstituerer sig med en næstformand og nedsætter de fornødne udvalg.
               Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden  og fører referat over sine beslutninger.
               Bestyrelsen er ansvarlig for museets drift. -
               Museets personale kan ikke være medlemmer af bestyrelsen. Museets virksomhed er
              underlagt gældende museumslov og tilhørende ministerielle bekendtgørelser ..

         § 6.  Museets ledelse og øvrige personale.  .
               Museet skal have et personale, der i omfang og sammensætning  står i et rimeligt for-
              hold til museets størrelse, økonomi, ansvarsområde  og arbejdsplan.
              Bestyrelsen skal til at forestå museets daglige drift ansætte en leder i en heltidsstilling.
               Museets leder skal have en universitetsuddannelse  eller tilsvarende uddannelse i et fag,
              der er museurnsrelevant  og relevant for museets ansvarsområde.  Den pågældende må
              endvidere have praktisk og teoretisk kendskab til museumsarbejde.
              Museets leder har inden for den af bestyrelsen vedtagne arbejdsplan med tilhørende
              budget det museurnfaglige  og ledelsesmæssige  ansvar for museets samlede virksom-
              hed. Det påhviler bestyrelsen at holde Statens Museumsnævn underrettet til enhver tid,
              om hvem der varetager den daglige ledelse- af museet.
               Museets øvrige personale ansættes af bestyrelsen  efter indstilling fra museets leder
              inden for rammerne af de godkendte arbejdsplaner og budgetter.
              Museets personale skal have lejlighed til at efter- og videreuddanne  sig, bl. a. ved del-
              tagelse i de af museurnsorganisationerne  og af Statens Museumsnævn  afholdte møder
              og kurser. Personalet skal følge statens regler om afgang på grund af alder.
         § 7.  Lokaler.
              Museet og foreningen har hjemsted på Mosegården, Skovgårds Alle 37, 3500 Værløse,
              tlf 44 48 00 70. Ejendommen ejes af Værløse kommune, der iflg. aftale afholder alle
              udgifter til skatte m. v. samt udvendig vedligeholdelse.
              Arkivet har adresse  i ejendommen  "Ellens  Lyst", Højeloftvej  I, 3500 Værløse,
              tlf. 44 485344,  der ligeledes ejes af Værløse kommune og er stillet til rådighed på til-
              svarende vilkår.
         § 8.  Budget og arbejdsplan.
              Museets og foreningens regnskabsår følger kalenderåret.
              Der skal årligt udarbejdes forslag til budget med tilhørende budgetkommentarer  efter
              retningslinier fastsat af Statens Museumsnævn.
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11